You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Apdrošinātāji norāda - OCTA prasība satiksmē neizmantotai traktortehnikai ir pamatota

Traktors. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Traktors. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) prasība specializētajai lauksaimniecības tehnikai, kas nepiedalās ceļu satiksmē, ir pamatota, jo gadā notiek vidēji 280 ar traktortehniku saistīti ceļu satiksmes negadījumi un tajos izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības ir krietni lielākas nekā vieglajiem transportlīdzekļiem, norādīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

LTAB statistika liecina, ka pēdējos piecos gados ar specializētās lauksaimniecības tehniku (traktori un to piekabes) saistīto ceļu satiksmes negadījumu skaits ir vidēji gandrīz 279 negadījumi gadā.

Kā pauda Abāšins, nereti izskan viedoklis, ka specializētā lauksamniecības tehnika salīdzinoši reti iekļūst ceļu satiksmes negadījumos, tāpēc tai nepieciešams piemērot īpašus noteikumus attiecībā uz OCTA iegādi. Viņš uzsvēra, ka statistika apliecina pretējo - negadījumi notiek salīdzinoši bieži, turklāt to nodarītie zaudējumi ir ievērojami lielāki nekā ceļu satiksmes negadījumi, kuros iekļuvuši, piemēram, vieglie transportlīdzekļi.

LTAB statistika liecina, ka 2024.gadā, salīdzinot ar gadu iepriekš, bija vērojams samazinājums ar traktortehniku saistīto ceļu satiksmes negadījumu daudzumā - reģistrēts 221 traktortehnikas izraisīts negadījums. Savukārt 2023.gadā konstatēti 295 traktortehnikas izraisīti ceļu satiksmes negadījumi.

Kā norādīja Abāšins, no reģistrētajiem pieteikumiem var secināt, ka ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīta traktortehnika, aizvien ir salīdzinoši liels. Turklāt apdrošināšanas atlīdzības, kas tiek izmaksātas par specializētās lauksaimniecības tehnikas ceļu satiksmes negadījumu rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, ir salīdzinoši lielākas kā citu transportlīdzekļu izraisītās. Abāšins pauda, ka pēdējos piecos gados vidējā atlīdzība par traktortehnikas izraisītu ceļu satiksmes negadījumu bija aptuveni 2250 eiro, kamēr citu transportlīdzekļu - aptuveni 1500 eiro.

Pēdējos piecos gados negadījumos, ko izraisījusi traktortehnika un tās piekabes, kopumā cietušas vai bojā gājušas 17 personas. Lielākais cietušo un bojāgājušo skaits bijis tieši pērn - piecas personas.

OCTA likuma pašreizējā redakcija paredz, ka specializētā lauksaimniecības tehnika ir apdrošināma arī tad, ja tā netiek izmantota ceļu satiksmē, bet tiek lietota vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana.

"Ļoti bieži dzirdam argumentu, ka traktortehnika praktiski nepiedalās ceļu satiksmē un tiek izmantota vienīgi lauku darbos. Tomēr arī lauku darbos vai pārvietojoties pa piemājas pagalmu, iespējams nodarīt bojājumus trešās personas mantai, vai vēl ļaunāk - cilvēkiem," skaidroja Abāšins, piebilstot, ka ceļu satiksmes negadījumu skaits, kur atbildīgs ir traktortehnikas vadītājs, ir krietni lielāks, nekā negadījumi, kur traktortehnika ir cietusī puse, līdz ar to šāda likuma prasība ir likumsakarīga.

Jau ziņots, ka Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija 18.februārī atbalstīja grozījumus likumā, kas paredz atkāpties no Eiropas Savienības (ES) direktīvas attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku OCTA apdrošināšanas nepieciešamību transportlīdzekļiem, kas nepiedalās satiksmē.

Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) frakcijas sagatavotie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz, ka OCTA apdrošināšana nav nepieciešama fiziskajai personai, kas ir transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs, kurš ar transportlīdzekli nepiedalās ceļu satiksmē un nav uzskatāms par ceļu satiksmes dalībnieku Ceļu satiksmes likuma izpratnē.

Tāpat no OCTA apdrošināšanas iegādes paredzēts atbrīvot juridiskās personas - lauksaimniecības vai traktortehnikas īpašniekus vai turētājus, ja šīs tehnikas vienības netiek izmantotas tām paredzēto darbību veikšanai un nepiedalās ceļu satiksmē.

Traktors. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Traktors. Foto: Ivars Soikāns/LETA

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar news

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas