Ķīnas kravas kuģis "Yi Peng 3". Foto: EPA/MIKKEL BERG PEDERSEN
Ķīna gatava sadarboties ar izmeklēšanu, kas tiek veikta saistībā ar divu Baltijas jūras kabeļu pārraušanu, piektdien pavēstīja Ķīnas Ārlietu ministrijas preses sekretāre Mao Nina, ar paziņojumu nākot klajā dienu pēc tam, kad lūgumu sadarboties bija izteikusi Zviedrija.
"Ķīna ir gatava sadarboties ar attiecīgajām valstīm, lai noskaidrotu patiesību," preses brīfingā sacīja Mao.
"Pašlaik Ķīna un Zviedrija uztur ciešu saziņu šajā jautājumā," viņa piebilda.
Zviedrija ceturtdien nosūtījusi Ķīnai oficiālu lūgumu sadarboties ar Zviedrijas iestādēm, lai rastu skaidrību par notikušo, ceturtdien preses konferencē sacīja Zviedrijas premjerministrs Ulfs Kristersons.
Informācija par Helsinkus un Rostoku Vācijā savienojošā datu kabeļa "C-Lion 1" bojājumu tika saņemta 18. novembrī pēc tam, kad iepriekšējā dienā tika ziņots par Zviedriju un Lietuvu savienojošā telekomunikāciju kabeļa "Arelion" bojājumu. Abu kabeļu bojājums noticis Zviedrijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā.
Kopīgu izmeklēšanas komandu izveidoja Somija, Zviedrija un Lietuva.
Īpašu izmeklētāju interesi izraisīja Ķīnas kravas kuģis "Yi Peng 3", kurš varētu būt šķērsojis abus kabeļus laikā, kad tie bojāti.
Pastāv aizdomas, ka Ķīnas kravas kuģis "Yi Peng 3" apzināti vilcis enkuru pa Baltijas jūru vairāk nekā 160 kilometru garumā, tādējādi sabojājot divus zemūdens sakaru kabeļus, vēsta laikraksts "Wall Street Journal" (WSJ).
Izmeklētāji noskaidrojuši, ka kuģis, kurš izgāja no Krievijas Ustjlugas ostas ar minerālmēslojuma kravu, 17. novembrī ap plkst. 21 bez apstāšanās izmeta enkuru Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos, liecina WSJ rīcībā esošā informācija.
Vairāki izmeklēšanai pietuvināti avoti WSJ atklāja, ka drīz pēc enkura izmešanas tas sabojājis telekomunikāciju kabeli starp Zviedriju un Lietuvu. Kuģa automātiskās identifikācijas sistēmas transponders tobrīd bija izslēgts. Satelīta dati un cita izmeklētāju apkopotā informācija liecina, ka Ķīnas kuģis turpināja ceļu ar izmestu enkuru, kas būtiski palēnināja tā gaitu.
WSJ raksta, ka ap plkst. 3 pēc apmēram 178 kilometriem "Yi Peng 3" sabojāja otru kabeli, kas savieno Somiju un Vāciju. Tad Dānijas jūras spēki nosūtīja savu kuģi, lai liktu Ķīnas kuģim noenkuroties starptautiskos ūdeņos Kategata jūras šaurumā starp Dāniju un Zviedriju.
WSJ vēsta, ka uz kuģa korpusa redzami bojājumi, kas atbilst enkura vilkšanai un zemūdens kabeļu bojāšanai. Ķīnas kuģa apkalpe pagaidām nav iztaujāta.
Izmeklētāji mēģina noskaidrot, vai 225 metrus garā Ķīnas kuģa kapteinis no Krievijas izlūkošanas dienestiem saņēma rīkojumu veikt sabotāžu.
Zviedrijas un Somijas varasiestādes trešdien paziņoja, ka ir pabeigta izmeklēšana kabeļu bojāšanas vietā Baltijas jūrā.
Bojājuma vietā iegūto pierādījumu analīze turpinās, informēja Zviedrijas policijā, norādot, ka netiek izslēgta tīša bojājuma iespējamība. Policija apliecināja, ka incidents joprojām tiek izmeklēts kā sabotāža.
Ķīnas kravas kuģis "Yi Peng 3". Foto: EPA/MIKKEL BERG PEDERSEN