Lai iegādātos tumšpelēkā oskarotā Straumes kaķa T-kreklu, veikalā katru dienu ienāk teju pārdesmit cilvēki. Kāds veido gleznas, cits piespraudes vai zīmējumu, vai izvieto plakātus, bet kurā brīdi tad sākas autortiesību pārkāpums? To devās noskaidrot 360 Ziņas.
Saskaņā ar autortiesību likumu, autortiesību pārkāpums ir jebkurš gadījums, kad darbs tiek izmatots bez autora atļaujas. Šajā gadījumā domāts gan audziovizuālais darbs, gan skaņu celiņš, dizaina elementi un tā joprojām, savukārt izmantošanas veidi, par kuriem autors ir tiesīgs lemt ir raidīšana, retranslēšana, publiskošana un reproducēšana.
Zvērināta advokāte Līga Fjodorova stāsta: "Reproducēt nozīmē tieša kopijas izveidošana jeb tiešā darba atveidošana, un ja es esmu mājās un es esmu noskatījusies filmu, kuras iespaidā es vēlos kaut kādas savas vizualizācijas izpaust savā veidā, tad, protams, es esmu tiesīga to darīt un mans darbs atkal ir darbs, kas ir aizsargāts ar autortiesībām, savukārt, tajā mirklī, kad es sākšu reproducēt, un tieši atveidošu to, ko es esmu redzējusi, veidojot tiešu kopiju, tad es gan riskēšu ar to, ka šie ir darba reproducēšana un par to man būtu gan jāprasa, par darba reproducēšanu, man būtu jāsaņem autortiesību īpašnieka atļauja."
Advokāte norāda, ka komerciālajā vidē, kur bieži vēlme pēc peļņas ir lielāka par ētikas izpratni, autortiesību pārkāpēji ir diezgan erudīti, un bieži vien saprot, kā izmainot dažas nianses un krāsa, nevar vairs teikt, ka darbs ir reproducēts, tāpēc svarīgi, ka autori arī citos veidos aizsargā sava intelektuālās tiesības, kā reģistrējot preču zīmi un dizaina paraugu, liedzot ne tikai kopēt, bet arī atdarināt.
Tikmēr Latvijā šobrīd vienīgais oficiālais Straumes apģērbu ražotājs un izplatītājs atzīst, ka šī ir nebijusi situācija un šāda interese, un pasūtījumu apjoms par kādas filmas preci, līdz šim nav bijis.
Veikala M50 īpašniece un vadītāja Elīna Berklava atzīst: "Pasūtījumi pēc "Oskara" saņemšanas plūst straumēm, patiešām, ja no paša brīža, kas tika saņemts "Oskars". Tā kā man nāk visi sūtījumi, es redzēju, kā sāka birt, jau pēc plkst. 3, sāka birt pasūtījumi un nākamajā dienā, pirmdienā, kad vērām vaļā veikalu, visi uz vietas esošie krekli momentā tika izpārdoti."
Veikala un animāciju filmas komandas sadarbība sākusies jau pērn augustā, kad Latvijā notika filmas pirmizrāde, savukārt pašlaik pasūtījumi joprojām tiek saņemti teju no visas pasaules. Tāpat joprojām atsevišķām precēm gaidīšanas laiks ir līdz divām nedēļām. Savukārt ienākumus no tā saucamā oficiālā merča – autors un izplatītājs, dala apmēram uz pusēm.

Foto: ekrānšāviņš no 1188play