Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Automašīnai parādījusies rūsa?

Auto rūsa, Photo by Artem Beliaikin on Unsplash

Auto rūsa, Photo by Artem Beliaikin on Unsplash

Brūns un draudīgs rūsas pleķis uz auto spārna vai sliekšņiem, riteņu arkām vai automašīnas bagāžnieka, mitras grīdas pēc izbraukšanas pa peļķēm… Tava mašīna sākusi rūsēt! Neraugoties uz mūsdienīgajiem automašīnu pārklājumiem un uzlabotajiem sakausējumiem, automašīnas joprojām mēdz apciemot rūsa, taču tas nebūt nenozīmē, ka auto ir nolemta iznīcināšanai. Tāpat nav obligāti jāsagaida ziema, lai konstatētu, ka jā – automašīna ir sarūsējusi. Sagatavojies ziemai laikus!

Kāpēc automašīnas rūsē?

Kad metāls sāk sairt, veidojas rūsa. Tas ir oksidācijas procesa rezultāts – dzelzs molekulas reaģē ar apkārtējā vidē esošo skābekli un rodas dzelzs oksīds jeb rūsa. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ mūsdienu autobūvē tiek izmantoti dažādi tērauda sakausējumi, kas ievērojami uzlabo auto izturību, tomēr, kamēr šajos sakausējumos ir dzelzs, no rūsas neizbēgsim.

Rūsu ietekmē dažādi faktori – sakausējuma sastāvdaļas, biezums un citi. Tad vēl ir visiem zināmais sāls efekts, kas paātrina šo procesu. Uz ceļiem sakaisītais sāls ziemas sezonā iekļūst automašīnā kā netīrs, sāļš ūdens un veicina šo skarto vietu ātrāku rūsēšanu.

Lai novērstu auto koroziju, autoražotāji daudz uzmanības un līdzekļu velta jaunu materiālu un līdzekļu izgatavošanai. Populārākas kļūst alumīnija detaļas – ne tiki to vieglā svara dēļ, bet arī tādēļ, ka tās tikpat kā nerūsē (vismaz šis process notiek ārkārtīgi lēnu un nav cilvēka dzīvē pamanāms). Tāpat autoražošanā tēraudam tiek pievienoti citi elementi, kā niķelis vai hroms, kas var palīdzēt novērst auto rūsēšanu.

Rūsas veidi un “smaguma pakāpes”

Rūsa jeb auto korozija veidojas pakāpeniski. Pirmās pazīmes parasti parādās krāsas spraudziņās, plaisās un skrāpējumos. To reizēm mēdz dēvēt par virsējo jeb virsmas rūsu. Parasti tā nav liels drauds Virsmas rūsa parasti veidojas, noārdoties krāsai dažādu mehānisku bojājumu vai UV bojājumu rezultātā.

Ja šo virsējo rūsu savlaikus nepamana un nenovērš, ar laiku tā var iegrauzties tālāk metālā un šis ir brīdis, kad sava auto krāsā jau varēsi sākt pamanīt burbuļus. Rūsa izplatās, atdalot krāsas un metāla ārējos slāņus, atklājot arvien svaigu metāla virsmu, kas pamazām tiek pakļauta rūsas iedarbībai. Kad rūsa iekļūst virsmā, rodas raupji bedrīšveida bojājumi – to reizēm sauc par mēroga rūsu.

Ja metāls pakļauts rūsas iedarbībai ilgstošu laiku, tas pamazām kļūst trausls un tajā veidojas caurumi. Šī ir jau trešā un smagākā rūsas stadija, kas nozīmē, ka automašīna tiek saēsta un rūsa sāk apdraudēt arī ceļa satiksmes drošu – novājinās auto rāmis, balstiekārtas sastāvdaļas.

Kā apturēt auto rūsas veidošanos?

Viens no galvenajiem faktoriem, kas palīdzēs izvairīties no rūsēšanas, ir regulāra automašīnas mazgāšana. Tostarp – ļoti svarīgi ir mazgāt arī automašīnas apakšu, lai attīrītu to no ceļa netīrumiem un sāļiem, kas izraisa koroziju.

Vēl noteikti ir svarīgi pārbaudīt ūdens noteku atveres gar durvju un pārsega apakšu, kas ļauj aizplūst ūdenim. Lai šīs notekas neaizsērētu, noderēs speciāli instrumenti un smērvielas, kas pasargā auto daļas no korozijas.

Vēl kāds būtisks moments – auto apakšu parasti klāj biezs ķīmisks pārklājums, kas pasargā automašīnu no oksidētājiem. Regulāra auto pārbaude neļaus rūsai attīstīties nepamanītai un palīdzēs izvairīties no liekiem bojājumiem. Ja tavam auto šāda pārklājuma nav, apsver iespēju to izmantot.

Mūsu klimatiskajos apstākļos, kur ziemās ceļi tiek sālīti, kur gaiss ir mitrs un ir gan ziemas, gan vasaras, būtu vērts periodiski paraudzīties zem automašīnas, lai pārliecinātos, ka tam nav raupju un bojātu detaļu, kas sākušas rūsēt. Nevajag gaidīt, kad uz auto parādīsies jau redzami rūsas veidoti burbuļi vai sāks atslāņoties metāls un radīsies caurumi.

Viens no labākajiem veidiem, kā pasargāt savu auto laikus, ir nodrošināt antikorozijas apstrādi.

Izlasi arī:


Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...