Bērns mazgā rokas, foto by Myriams-Fotos, pixabay.com
Pareiza roku higiēna ir vienkāršs, bet efektīvs veids, kā samazināt infekcijas slimību, t.sk., Covid-19 riskus un no saslimšanām pasargāt gan sevi, gan apkārtējos. Īpaši aktuāla roku mazgāšana ir bērniem, jo viņi apkārtējo pasauli lielākoties iepazīst ar taustes palīdzību.
Tas nozīmē, ka pareizus roku mazgāšanas paradumus ir svarīgi izveidot un nostiprināt jau agrā bērnībā. Par roku higiēnas paradumu veidošanu bērniem, biežākajām kļūdām un roku mazgāšanai draudzīgas vides iekārtošanu stāsta un ieteikumos dalās Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) Infekcijas slimību uzraudzības un imunizācijas nodaļas epidemioloģe Rita Korotinska.
Roku mazgāšanas nozīme
Nepietiekama vai pavirša roku higiēna ir viens no galvenajiem dažādu infekcijas slimību izplatības cēloņiem, tai skaitā augšējo elpceļu un akūto zarnu infekciju (galvenie simptomi caureja, vemšana, sāpes vēderā). Epidemioloģe R. Korotinska skaidro, ka infekcijas slimību izraisītāji (tādi, kā vīrusi, baktērijas un parazīti) ar slimnieka nemazgātām rokām tiek pārnesti uz pārtiku, ūdeni un dažādām virsmām, kas pēc tam, pieskaroties acīm, degunam, mutei vai ēdot ar nemazgātām rokām, nokļūst cilvēka organismā, kā arī tiek nodoti tālāk. Īpaši aktuāli tas ir bērnu vecumā, kad aktīvi tiek iepazīta apkārtējā pasaule un roku mazgāšanas paradumi ir tikai sākuma posmā.
Vecāku loma – mazgājiet rokas kopā!
Tāpat kā citas bērnībā apgūtās prasmes, arī pareizas roku mazgāšanas kultūru ir svarīgi apgūt jau bērna vecumā, jo tieši bērnībā apgūtie veselības paradumi saglabājas visas dzīves garumā. Epidemioloģe Korotinska uzsver, lai bērni apgūtu pareizus roku mazgāšanas paradumus un viņiem izveidotos veselīga attieksme pret roku higiēnu, svarīga ir vecāku iesaiste, viņu pozitīvais piemērs un skaidrojošais darbs. Vienlaikus SPKC sadarbībā ar SKDS veiktā aptauja liecina, ka tikai nedaudz vairāk kā trešdaļa pirmsskolas un sākumskolas bērnu vecāku bērniem regulāri māca pareizu roku mazgāšanas tehniku. Eksperte norāda, ka bērni mācās no pieaugušajiem, tādēļ vecākiem ir jārāda pozitīvs piemērs regulārā un pareizā roku higiēnas ievērošanā un jāizglīto bērni par to, cik svarīga ir roku higiēna infekcijas slimību profilaksē.
Kad sākt mācīt roku higiēnu?
SPKC eksperte skaidro:
- Zīdaiņa vecumā (līdz gadam) bērns vēl ir pārāk mazs, lai rokas nomazgātu saviem spēkiem, tāpēc tas ir jādara vecākiem;
- Viena līdz trīs gadu vecumā bērns ir iemācījies staigāt, sāk iepazīt apkārtējo pasauli, kā arī sāk atkārtot vecāku darbības, tādēļ šis ir laiks, kad ieteicams sākt mācīt roku mazgāšanas pamatus;
- Četru līdz piecu gadu vecumā bērns jau ir attīstījis roku mazgāšanas prasmes, tomēr ir svarīgi koncentrēties uz pareizu roku mazgāšanas tehniku, kā arī atgādināt par situācijām, kad ir nepieciešama roku mazgāšana, lai tā kļūtu par noturīgu ieradumu;
- Pēc piecu gadu vecuma lielāko uzsvaru ieteicams likt uz roku mazgāšanas atgādinājumiem un noturīgu ieradumu veidošanu, jo saskaņā ar SKDS aptaujas rezultātiem, teju puse vecāku kā lielāko izaicinājumu norādījuši tieši to, ka bērnu roku mazgāšanas paradumi veidojas ļoti lēni un ir nepieciešami bieži atgādinājumi.
Roku mazgāšanas vide – droša un radoša!
Veidojot bērnam pareizus roku mazgāšanas paradumus, viens no būtiskākajiem faktoriem ir vide, kuru vēlams veidot drošu, lai bērns nevarētu savainoties. Tāpat ir svarīgi, ka roku mazgāšanas vidi papildina radoši elementi, lai roku mazgāšanas process būtu interesants un bērni to darītu ar prieku. Ieteikumi bērna roku mazgāšanai draudzīgas vides izveidē:
- Pārliecinieties, ka vannas istabā neatrodas asi priekšmeti, medikamenti, uztura bagātinātāji vai mazgāšanas līdzekļi, kuriem bērns varētu piekļūt!
- Parūpējieties, lai ūdens roku mazgāšanas laikā nebūtu pārāk karsts vai auksts!
- Nodrošiniet bērnam ērtu un drošu piekļuvi pie izlietnes – lietojiet drošu soliņu vai kāpslīti!
- Novietojiet bērnam pieejamā vietā dvieli roku nosusināšanai!
- Kopā ar bērnu izvēlieties dažādas krāsas, formas vai smaržas ziepes, šķidro ziepju trauku ar iemīļotajiem multfilmu tēliem, personalizētu roku dvieli bērna mīļākajā krāsā vai ar bērnam saistošiem tēliem.
- Izvietojiet bērnam redzamā vietā radošus un bērnam interesantus tēlus, piemēram, “Mistera Ziepiņa” attēlu, kurš skaidro pareizu roku mazgāšanas tehniku!
- Mācību process – jautrs un izglītojošs!
SPKC eksperte uzsver, ka fokusēt bērna uzmanību uz roku mazgāšanu nav viegli, tādēļ, veidojot bērna roku mazgāšanas prasmes, ir svarīgi, ka tas tiek darīts bērnam saprotamā, interesantā un radošā veidā. Lai roku mazgāšanu padarītu bērnam interesantāku:
- Pirms roku mazgāšanas bērnam uz rokām uzlīmējiet ūdenī šķīstošu uzlīmi vai uzzīmējiet “smaidiņu” un aiciniet viņu rokas nomazgāt tīras.
- Kopā ar bērnu kārtīgi saputojiet plaukstas un centieties starp tām izveidot ziepju burbuļus.
- Roku mazgāšanu pārvērtiet par spēli, sacenšoties, kurš noberzīs vairāk mikrobu.
- Roku mazgāšanas laikā klausieties Mistera Ziepiņa dziesmiņu un divreiz atkārtojiet piedziedājumu, tādējādi ilustrējot vēlamo roku mazgāšanas ilgumu.
Bērns mazgā rokas, foto by Myriams-Fotos, pixabay.com