Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Interesanti fakti par rudeni

iestājas rudens, Photo by Alfred Schrock on Unsplash

iestājas rudens, Photo by Alfred Schrock on Unsplash

Rudens faktiski ir viens no krāšņākajiem gadalaikiem dabā – te sastopam vēl aizgājušās vasaras dvesmu, baudām augļus un ienākušos ražu, bet visbeidzot iestājas tumšais veļu laiks. Tik ļoti mainīgs gadalaiks, kas savieno vasaru un ziemu. Lūk, daži interesanti fakti par rudeni:

1. Kad sākas rudens?

Ir dažādi datumi, kas var apzīmēt rudens sākumu:

  • Astronomiskais rudens sākums - to nosaka Zemes ass un orbīta ap sauli – saskaņā ar šo metodi rudens iestājas dienā, kad diena un nakts ir vienāda garuma – ekvinokcijā. Parasti tas ir 22. vai 23.septembrī. 2022.gadā astronomiskais rudens iestāsies 23.septembrī plkst. 04:04
  • Kalendārais rudens – vienmēr sākas 1.septembrī. Tas ir svarīgi, lai varētu reģistrēt un analizēt klimata datus, svarīgi ir noteikti datumi, kurus var salīdzināt.
  • Meteoroloģiskais rudens — sākas, kad diennakts vidējā gaisa temperatūra nav augstāka par +10 grādiem.

2. Svara pieaugums šajā gadalaikā var būt saistīts ne tikai ar rudens ēdienu baudīšanu. Jā, portams, ka ķirbju pīrāgs noteikti dos savu ietekmi, taču pētnieki atklājuši, ka arī D vitamīna trūkums samazina tauku sadalīšanos un veicina tauku uzkrāšanos.

3. Gājputni mēro milzu attālumus. Daudzi putni rudenī dodas uz siltajām zemēm. Attālumi, ko viņi mēro, ir patiešām iespaidīgi – tie var sasniegt vairāk nekā 10 tūkstošus km.

4. Koki gatavojas ziemai

Viens no skaistākajiem rudens periodiem ir lapu krāsošanās, kam seko lapkritis. Laiks, kad dienas saīsinās, ir zīme kokiem sākt gatavoties ziemas periodam. Tā kā tumšajā laikā nav pietiekami daudz gaismas, lai notiktu fotosintēze, tad koki pamazām sākt samazināt hlorofila daudzumu lapās.

5. Rudens krāsu ķīmija

Hlorofils ir ķīmiska viela, kas padara koku lapas zaļas. Hlorofilam samazinoties, citas ķīmiskās vielas lapās kļūst pamanāmākas. Tā rezultātā mēs ieraugām sarkanos un dzeltenos lapu toņus, kas mūs tik ļoti priecē.

Sarkanās un purpursarkanās lapas ir tikai tādā krāsā, jo tajās ir cukuri un sula. Šie cukuri nodrošina augus ar enerģiju, kas tiem nepieciešama izdzīvošanai.

Mūžzaļie koki, piemēram, priedes un egles, paliek zaļi, jo to lapas (skujas) ir pārklātas ar biezu vasku, kas novērš sasalšanu, kad kļūst auksts.

6. Cilvēki, kas dzimuši rudenī, dzīvo ilgāk

Nez, vai tam var ticēt, bet kādā pētījumā par novecošanos atklājās, ka rudens mēnešos dzimušie bērni, visticamāk, ar lielāku iespējamību nodzīvos līdz 100 gadiem nekā tie, kas dzimuši pārējā gada laikā. Tolaik atklājās, ka 30% ASV simtgadnieku, kas dzimuši laikā no 1880. līdz 1895. gadam, ir dzimuši tieši rudens mēnešos.

7. Dienas kļūst īsākas

Vārds ekvinokcija nāk no latīņu valodas equi (nozīmē vienāds) un nox (nozīmē nakts), kas apzīmē ekvinokciju – tas ir laiks, kad diena un nakts ir vienāda garuma. Pēc rudens ekvinokcijas naktis kļūst garākas par dienām, savukārt pēc pavasara ekvinokcijas – viss mainās un dienas garums pārsniedz nakts garumu.

8. Testosterona līmenis ir augstāks. Lai gan vasaras vilinošie un pusplikie apģērbi ir nolikti skapī, tomēr rudeņos dzimumtieksme palielinās. Gan vīriešiem, gan sievietēm rudens laikā ir augstāks testosterona līmenis – tas ietekmē gan libido, gan auglību – īstais laiks mazuļa ieņemšanai. Izlasi arī: Kā veiksmīgāk tikt galā ar neauglības problēmām.

9. Persefones atgriešanās

Grieķu mitoloģijā rudens sākās, kad Hadess nolaupīja Persefoni. Nelaimē Persefones māte Dēmetra (ražas dieviete) lika nomirt visiem labumiem uz Zemes, līdz viņas meitai ļāva atgriezties, iezīmējot pavasari.

10. Helovīns notiek rudenī un nāk no senajām ķeltu tradīcijām. Viņi uzskatīja, ka Helovīnā klejo spoki un cilvēki valkā maskas, lai paslēptos no šiem gariem.

11. Rudens depresijas parādīšanās. Rudens nemiers ir ikgadējs trauksmes pieaugums, ko daži cilvēki sāk izjust rudens mēnešos. Viens no iemesliem ir saules gaismas samazināšanās, kas izraisa serotonīna līmeņa pazemināšanos. Šis svarīgais hormons ietekmē garastāvokli, apetīti un miega modeļus. Palielinās arī hormona melatonīna līmenis – tas var likt cilvēkam justies miegainam un nomāktam. Arī mazāks D vitamīna daudzums var būt saistīts ar depresiju. Protams, ir arī citi faktori. Izlasi: Kā atpazīt depresiju?


Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...