Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Kāpēc cilvēki nožēlo izpārdošanu laikā veiktus pirkumus

Iepirkšanās. Foto:Karolina Grabowska

Iepirkšanās. Foto:Karolina Grabowska

Tuvojoties Ziemassvētkiem un lielo izpārdošanu laikam, pircēji biežāk ļaujas spontāniem pirkumiem. Digitālo pakalpojumu uzņēmuma "TRY Dig Latvia" un "Norstat" veiktā aptauja* liecina, ka teju katrs desmitais (7%) iedzīvotājs izpārdošanu laikā veiktos pirkumus vēlāk nožēlojuši. Visbiežāk aptaujātie bijuši neapmierināti ar iegādāto apģērbu vai aksesuāriem, kā arī ar mazo sadzīves tehniku.

"Lai arī 37% aptaujāto ir apmierināti ar veiktajiem pirkumiem lielo izpārdošanu laikā, tomēr pietiekami daudziem pirkums vēlāk sagādā vilšanos. Tas skaidrojums ar to, ka ir divu veidu pircēji - vieni ir tie, kuri gaida, piemēram, "Melnās piektdienas" izpārdošanu, lai izdevīgāk iegādātos kādu sen kārotu lietu, savukārt otri izpārdošanu laikā ļaujas lielo atlaižu vilinājumam un impulsīviem pirkumiem, kas vēlāk var izraisīt nožēlu. Mēs mēdzam domāt, ka veicam racionālus pirkumus, taču ļoti bieži tā ir tikai ilūzija, jo nereti "uzķeramies" uz atlaides lielumu, rūpīgi neapsverot šīs preces vai pakalpojuma nepieciešamību. Tāpēc arī vēlāk jūtamies sarūgtināti par nelietderīgi iztērēto naudu," uzsver "TRY Dig Latvia" vadītāja Ilze Tenase.

Visvairāk nožēlo apģērbu un aksesuāru iegādi

Vairāk nekā pusei jeb 54% iedzīvotāju vilšanos sagādājis iegādātais apģērbs un aksesuāri, turklāt sievietes šādus neapdomīgus pirkumus veikušas krietni biežāk (67% pret 38%). Katrs ceturtais aptaujātais (24%) bijis neapmierināts arī ar mazās sadzīves tehnikas, piemēram, putekļu sūcēja vai mikroviļņu krāsns iegādi. Šie pirkumi biežāk sarūgtinājuši vīriešus (31%), nevis sievietes (18%). Vienlīdz lielu neapmierinātību (16%) ir radījusi elektronikas vai skaistumkopšanas preču, piemēram, smaržu un kosmētikas iegāde. Savukārt vairāk nekā puse aptaujāto jeb 56% atzīst, ka "Melnās piektdienas" un "Kiberpirmdienas" izpārdošanās līdz šim nav iepirkušies.

"Redzam, ka iedzīvotāji daudz biežāk spontānus pirkumus izdara, iegādājoties preces, kas ir salīdzinoši lētākas. Pozitīvi, ka, iegādājoties tādus lielākus pirkumus kā mēbeles, lielo sadzīves tehniku vai auto, pircēji daudz rūpīgāk apsver pirkuma nepieciešamību. Tāpat iedzīvotāji ļoti reti nožēlojuši ceļojumu vai aviobiļešu, grāmatu, sporta inventāra un dāvanu iegādi," stāsta I. Tenase.

Aizspriedumi ietekmē cilvēku iepirkšanās pieredzi

Lai uzlabotu iepirkšanās pieredzi, ir svarīgi apzināties, ka patērētāju rīcību ietekmē dažādi kognitīvie aizspriedumi, kas nereti traucē izdarīt racionālus lēmumus. Kā norāda I. Tenase - ja tos apzināmies, ir daudz vieglāk no tiem izvairīties.

Vilciena efekts

Iepērkoties tiešsaistē, ir viegli novērst uzmanību no patiešām vajadzīgā, ja e-veikalā ir redzams, ka kādu konkrētu produktu citi pircēji iegādājušies ļoti bieži. Tas rada vēlmi "ielēkt vilcienā", jo tā dara visi, neveicot detalizētāku izpēti par produkta cenu, ražotāju un rūpīgi neizsverot vai konkrētais produkts vai pakalpojums vispār ir nepieciešams.

Relativitātes slazds

Patērētāji preces vērtību uztver relatīvi, tāpēc nereti mazumtirdzniecības cenas sākotnēji nosaka ļoti augstas, bet pēc tam samazina. Preču klāstā mēdz būt arī dažas ļoti dārgas preces vai pakalpojumi, lai pārējās cenas izskatītos saprātīgas, jo augstākā cena darbojas kā patērētāju domāšanas enkurs. Ir viegli paļauties pirmajam priekšstatam, taču no tā var izvairīties, veicot cenas salīdzinājumu ar citiem veikaliem.

Ilūzija par "bezmaksas" dāvanām

Vārdam "bezmaksas" nereti ir neizskaidrojams spēks, jo patērētāji mēdz iegādāties kaut ko papildus tikai tāpēc, lai iegūtu dāvanu. Tomēr, ja kaut kas tiek piedāvāts bez maksas, ir jābūt īpaši piesardzīgiem un rūpīgi jāizvērtē preces vai produkta nepieciešamību un patieso cenu, jo nereti "bezmaksas" dāvana jau ir iekļauta pirkuma cenā.

Bailes pazaudēt

Cilvēkiem ir dabiska vēlme izvairīties no zaudējumiem, tāpēc tie mēdz pārdot lietas, kad to cena ir augstāka, bet nogaida, kad tā ir zemāka. Tas pats attiecas uz izpārdošanām, proti, patērētājiem ir bail zaudēt iespēju izdevīgi iepirkties, lai gan racionāli pirkuma veikšana šobrīd nemaz nav nepieciešama. Šajā gadījumā jāatceras, ka izpārdošanas notiek visa gada garumā.

* TRY Dig Latvia aptauja veikta 2022.gada oktobrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat Latvia, aptaujājot vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Informāciju sagatavoja Arnita Beinaroviča, "TRY Dig Latvia" komunikācijas konsultante.

Interesanti:

5 pazīmes, kas liecina, ka tev piemīt atkarība no iepirkšanās

Muļķīgākās dāvanas, ko sievietes jebkad saņēmušas no saviem vīriešiem

Idejas, ko dāvināt bērniem Ziemassvētkos


Iepirkšanās. Foto:Karolina Grabowska

Iepirkšanās. Foto:Karolina Grabowska

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas