Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

“Lai aizaug māja ar ķērpjiem!” - Diānas Zandes ieteikumi cīņai ar izdegšanu

Diāna Zande. Ekrānuzņēmums

Diāna Zande. Ekrānuzņēmums

“Dzīvoju kā vāveres ritenī” – šo teicienu dzirdam arvien biežāk. Un kā nu ne – šis sarežģītais laiks uzlicis īpašu lielu atbildības nastu tieši uz ģimenes sievietes pleciem. Jo jāpaspēj tik daudz – palīdzēt bērniem mācībās, pieskatīt bērnudārznieku, rūpēties par siltām maltītēm, strādāt attālināti un ar smaidu sejā pieslēgties video sapulcēm, atvēlēt laiku kopā būšanai ar vīru un ģimeni. Bet kā tam visam pa vidu neaizmirst sevi? Eksperti atgādina – ja atliksi rūpēs par savu labsajūtu un enerģijas atjaunošanu, ja nemitīgi sevi “izdzīsi” un centīsies savā perfekcionismā iespēt visu – gan strādāt, pieskatīt bērnus un veikt mājas soli, ir liels risks piedzīvot izdegšanu.

Televīzijas sievietēm “STV Pirmā!” raidījumā “Māmiņu Klubs” psiholoģe Diāna Zande vērš uzmanību, ka izdegšanai biežāk pakļauti nevis ambiciozi cilvēki, kuri, lai arī tiecas uz savu mērķi, tomēr spēj izvērtēt prioritātes, bet gan perfekcionisti. Jo tieši viņi visu cenšas izdarīt virs savām spējām - uz 110 procentiem, Tāpat jo īpaši šobrīd, kad visa ģimene ļoti daudz laika pavada kopā, izdegšana var piemeklēt sievietes – mammas. “Tās mammas, kuras šo kopā būšanu uztver ļoti nopietni - ka tagad gan es visu laiku veltīšu bērnam, visu izdarīšu pēc iespējas labāk – lielajam palīdzēšu mācīties, nodarbošos ar mazo bērnudārznieku, vēl ar vīru atradīšu laiku parunāt un pa starpu vēl jāizpilda arī savi darba pienākumi. Visticamāk šīs sievietes pēc kāda brīža “brūk nost.” saka psiholoģe.

Taču, kā no tā izvairīties? Kā neiebraukt “grāvī”, bet gan laikus pamanīt nepareizi uzņemto kursu un to labot? Eksperte iesaka – izvērtē prioritātes. Izkristalizē tās, kas šobrīd patiešām ir būtiskas un noliec malā to, kas var pagaidīt. “Prioritāšu sakārtošana ir ikviena veselīga pieauguša cilvēka svarīga prasme, neatkarīgi no krīzēm vai “miera laikiem”. Tā ir normalitāte, jo katrā dzīves posmā mums ir savas prioritātes.” Atgādina Diāna Zande, piebilstot, ka arī ikdienā tās izvērtējam. Piemēram, brīdī, kad vārām zupu un bērnam sakām – pagaidi, man nav laika, tad par prioritāti esam izvēlējušies zupu. Turpretim tad, kad izvēlamies maltīti pasūtīt uz mājām, un tā vietā, lai stāvētu pie plīts, uzspēlējam kādu galda spēli ar ģimeni, par prioritāti kļuvusi kopā būšanu ar savējiem.

Eksperte mudina atcerēties kādu būtisku “mantru” - visas lietas nevar būt vienādā prioritātē, ir jāspēj izvēlēties. Lai palīdzētu izvērtēt visas ģimenes prioritātes, Diāna Zande iesaka sanākt visiem kopā un pārrunāt darāmos darbus. Kopīgiem spēkiem izvērtēt svarīgākos pienākums un to, kā viens otram spējam palīdzēt. Tāpat viņa aicina apzināt darbu minimumu, kurus patiešām nepieciešams izdarīt un no kuriem iespējams atteikties vai atlikt uz vēlāku laiku. “Vai tiešām vannas istaba jāmazgā katru dienu? Es bieži mammām saku lekcijās – lai aizaug māja ar ķērpjiem! Aizmirstam kādu brīdi par vākšanu, vācam mantas reizi dienā un pieņemam to - jā, šobrīd mums ir “krīzes miskaste.” Izvārām lielu katlu ar zupu un ēdam divas dienas. Kur vien varam, novienkāršojam.” Saka Diāna un atgādina – lai plāns izdotos, ir svarīgi izrunāt ar sevi, partneri, bērniem – kas tad ir tas, ko mēs darām vai nedarām, kurām lietām vairs nepievēršam tik lielu uzmanību un par ko nekreņķējamies.

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...