Elektroauto zīme, Photo by Michael Marais on Unsplash
Mūsu valstī klimats ir gana mainīgs, lai rastos šaubas par to,
vai ar elektroauto darbību neradīsies problēmas zemās gaisa temperatūras dēļ
ziema laikā. Vai šo auto vispār var lietot aukstā laikā, skaidro “Velocita”.
Ziemā liela nozīme ir ne tikai elektromobiļa akumulatora
ietilpībai, bet arī tā temperatūru regulējošo iekārtu efektivitātei. Kā piemēru
ņemot mazās klases Peugeot e-208 ar 50 kWh akumulatoru, kas normālos apstākļos
spēj maksimāli nobraukt 340 kilometrus, redzams, ka ar 80 procentu akumulatora
uzlādes līmeni tas ziemā joprojām var nobraukt vismaz 200 km.
Nobraucamo attālumu ietekmē ne tikai akumulatora
kondicionēšanas sistēmas veiktspēja, bet arī salona klimata kontroles
efektivitāte. Siltumsūkņi ir daudz pārāki par elektriskajiem sildelementiem,
tāpēc tiem būtu jābūt populārākiem, tomēr ne visos elektromobiļos tie tiek
izmantoti. Piemēram, Peugeot elektromobiļos siltumsūkņi ir uzstādīti, savukārt
elektriskajā Tesla Model S, kas maksā daudz vairāk, tie nav pieejami.
Izaicinājumi rodas, braucot tikai ar vecu elektroauto
Lietuvas elektrificētā transporta ziņu portāla nerijusev.lt
dibinātājs Nerijus Jakimavičs atzīmē, ka ziema sagādās neērtības tikai tiem
autobraucējiem, kuri lieto vecākus elektromobiļus un kuriem nav iespēju katru
dienu uzlādēt akumulatoru. Pēc viņa teiktā, tiem, kuri brauc ar jaunu
elektroauto modeli, kuram ir akumulatora termoregulācijas sistēma, un kuriem ir
pieejama vismaz sadzīves elektrības kontaktligzda, auksti laikapstākļi nebūs
izaicinājums.
"Tad braukšana ar elektroauto būs nevis galvassāpes,
bet gan baudāms piedzīvojums. Īpaši tāpēc, ka vairuma elektroauto salonu var
uzsildīt attālināti jau pirms brauciena," saka eksperts.
N. Jakimavičs pats personīgi visu ziemu brauc ar otrās
paaudzes Nissan Leaf, kam uzstādīts 30 kWh akumulators. Viņš dzīvo dzīvoklī,
tāpēc mājās sava elektroauto bateriju lādēt nevar un arī darbā tas ne katru
dienu ir iespējams. Situāciju vēl vairāk sarežģa uzlādes staciju trūkums
Šauļos, taču pat ar šiem apgrūtinājumiem Nerijus prot tikt galā.
"Pat šādos apstākļos es braucu un, ja būtu iespējams
lādēt bateriju katru dienu, elektroauto lietošana ziemā vispār nebūtu
izaicinoši. Tas līdzinās komfortablas temperatūras uzturēšanai mājās - ja ir,
ko ielikt krāsnī, auksti nebūs," interesantu analoģiju saskata
nerijusev.lt dibinātājs.
Temperatūras regulēšanas iespējas ir īpaši svarīgas
Viļņas Tehnoloģiju un dizaina koledžas Elektrības un
elektronikas inženierijas katedras docents dr. Aurēlijs Pitrēns piebilst, ka
zema temperatūra negatīvi ietekmē visa veida baterijas. Litija jonu
akumulatori, kas ir elektriskajās automašīnās visbiežāk izmantotais bateriju
tips, nav izņēmums.
"Zema temperatūra baterijā palielina iekšējo pretestību
un pazemina to reālo kapacitāti. Lai gan litija jonu akumulatori spēj
nodrošināt strāvu pat mīnus 40 grādos pēc Celsija, darbs šādos apstākļos agri
vai vēlu sāks nodarīt bojājumus un ievērojami pazeminās ietilpību," saka
pētnieks.
Viņš piebilst, ka ražotāji uzstāda temperatūras kontroles
sistēmu, lai nodrošinātu drošu akumulatora lietošanu un pagarinātu tā darba
mūžu. Aukstajā sezonā akumulators tiek uzsildīts līdz aptuveni pieciem grādiem
virs nulles, bet vasarā vai uzlādes laikā tas tiek dzesēts, lai akumulatora temperatūra
nepārsniegtu 60 grādus pēc Celsija.
"Šādas kondicionēšanas sistēmas enerģijas patēriņš ir
diezgan liels. Uzlādes laikā akumulatora dzesēšanai nepieciešamā enerģija tiek
ņemta no ārējā avota, bet braukšanas laikā tiek izmantotas pieejamās akumulatora
rezerves. Protams, tas būtiski ietekmē elektromobiļa nobraucamo attālumu. Jo
zemāka apkārtējās vides temperatūra, jo vairāk enerģijas būs nepieciešams
akumulatora temperatūras uzturēšanai," stāsta A. Pitrēns.
Automašīnas salonu labāk uzsildīt iepriekš
Pēc N. Jakimaviča domām, elektromobiļa lietotājam ziemā
noder jebkuras tehnoloģijas, kas palīdz samazināt enerģijas patēriņu. Jaunajos
auto apsildes problēmu daļēji risina siltumsūkņi, kas pieejami lielākajā daļā
jauno Eiropā pārdoto modeļu. Salona iepriekšēja uzsildīšana ļauj samazināt
enerģijas patēriņu vēl vairāk.
"Salona apsildi vajadzētu ieslēgt ik reizi pirms
brauciena, kamēr automašīna ir pievienota uzlādes iekārtai. Salona temperatūra
sasniegs vēlamo līmeni, izmantojot elektrotīkla enerģiju, un nebūs jāgaida logu
atkušana, turklāt nobraucamais attālums nesamazināsies. To var izdarīt katru
rītu caur mobilo lietotni," konsultē eksperts.
Papildus salona apsildei lielākajai daļai elektrisko
automašīnu lietotņu ir arī citas funkcijas. Piemēram, lietotne My Peugeot ļauj
iepriekš iestatīt uzlādes sākuma laiku, tā attālināti izvēloties brīdi, kad
elektroenerģijas tarifs ir visizdevīgākais.
Pēc A. Pitrēna teiktā, pie efektīvas akumulatora uzlādes
sistēmas darbības, kas vienmēr uztur temperatūru virs +15 grādiem, aukstai
videi teorētiski nevajadzētu nekādā veidā ietekmēt uzlādes ātrumu. Taču reālos
testos pie negatīvas apkārtējās vides temperatūras novērots, ka dažu ražotāju
elektromobiļiem akumulatori braukšanas laikā atdziest līdz plus pieciem
grādiem, un tā jau ir problēma, kad auto nonāk līdz uzlādes stacijai.
"Sākot ātro uzlādi, akumulatora pārvaldības sistēma
sākotnēji ierobežo uzlādes jaudu. Mēdz gadīties, ka līdz aptuveni 10-15 kW, lai
novērstu iespējamos bojājumus. Kad elektromobiļa akumulators ir uzsilis līdz 20
grādiem, uzlāde sākas ar pilnu jaudu. Viss, protams, ir atkarīgs no konkrētā
elektromobiļa modeļa," stāsta pētnieks.
Iesteikts uzturēt optimālu uzlādes līmeni
A. Pitrēns uzsver, ka akumulatora vadības un kondicionēšanas
sistēmām ir jānodrošina droša darbība jebkurā režīmā, tāpēc, ja tās darbojas
tā, kā paredzējis elektromobiļa ražotājs, ātrā uzlāde aukstajā sezonā nedrīkst
atstāt negatīvu ietekmi. Tai pašā laikā eksperts vērš uzmanību uz vēl vienu
faktoru, kas lielā mērā ietekmē akumulatora darbības laiku - uzlādes līmeni.
Eksperts norāda, ka Litija jonu akumulatori kalpos ilgāk, ja
akumulatora uzlādes līmenis tiks turēts 40 līdz 80 procentu līmenī.
"Visvairāk cieš to akumulatoru ilgmūžība, kas bieži tiek izlādēti līdz 0
procentiem un uzlādēti līdz 100% - uzlādes un izlādes ciklu skaits, kā arī
efektīvā kapacitāte laika gaitā sāk samazināties."
Tiem, kas pērk lietotus elektromobiļus, N. Jakimavičs iesaka
akli neuzticēties tehniskajiem raksturlielumiem un pat tam, ko rāda instrumentu
panelis brauciena sākumā. Aprēķinātā sniedzamība ar pieejamajām enerģijas
rezervēm, kad ieslēgta apsildes sistēma, bieži vien samazinās ātrāk, nekā
vairums cilvēku gaida.
Elektromobiļu entuziasts piebilst, ka gaisa temperatūrai
mūsu reģionā noslīdot pat līdz mīnus 20 grādiem pēc Celsija, enerģijas patēriņa
pieaugums gan akumulatora efektivitātes samazināšanās, gan intensīvākas salona
apsildes dēļ, ir normāla parādība, un ar to ir jārēķinās.
Tev patiks:
7
jautājumi, kuri sev jāuzdod pirms elektroauto iegādes
Lūk,
kādas 5 lielas priekšrocības ir elektroauto īpašniekiem
Elektroauto zīme, Photo by Michael Marais on Unsplash