Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Vai sarunāties pašam ar sevi ir normāli?

Saruna ar sevi, Photo by Caroline Veronez on Unsplash

Saruna ar sevi, Photo by Caroline Veronez on Unsplash

Vai tu runā ar sevi? Reizēm mēs vienkārši skaļi domājam – tik skaļi, ka visi to dzird. Biežāk sarunas ar sevi sākas bērnībā, taču pieaugušā vecumā dažkārt tas var likties dīvaini. Patiesībā sarunas ar sevi nav nekas slikts. Ir virkne situāciju, kad tas var palīdzēt. kad sarunas ar sevi ir labas un kad tomēr jāsāk satraukties?

Tas reizēm palīdz koncentrēties – piemēram, atkārtojot skaļi galvenās lietas, uz ko vajadzētu fokusēties vai pārrunājot grūtākās lietas, mēģinot vārdiem noformulēt juceklīgās domas, lietas kļūst skaidrākas.

Tu vari, piemēram, uzdot sev precizējošus jautājumus. “Ja es šādi rīkošos – kas notiks?” – tas palīdzēs sakoncentrēties uz atbildes meklēšanu, nevis juceklīgi domāt par visu pēc kārtas. Uzdod sev jautājumus, uz kuriem nevari atrast atbildes, piemēram, “Kas te varētu palīdzēt?” – tas palīdzēs paskatīties no malas un atrast nākamo rīcības soli.

Reizēm saruna ar sevi var būt pašmotivējoša – piemēram paslavē sevi par labu darbu. Ja gribi sevi motivēt, vislabāk uzrunā sevi uz TU, tas strādā daudz efektīvāk. Piemēram, nevis “Es to labi paveicu”, bet “Tev labi izdevās!” Ņem vērā – sarunās ar sevi centies izmantot tikai pozitīvus vārdus. Lai arī paškritika var šķist labs veids, kā “saukt sevi pie atbildības”, parasti tā tikai iedzen kompleksos un nepalīdz.

Reizēm palīdz arī domu vai emociju pierakstīšana. Piefiksē, kas tev rada pārdomas vai emocijas, pieraksti to.

Kad sarunāšanās ar sevi ir iemesls satraukumam?

Reizēm cilvēkiem šķiet, ka biežas sarunas ar sevi var liecināt par garīgās veselības problēmām, bet visbiežāk tam nav pamata. Tomēr ir slimības, kad cilvēkiem raksturīgas dažādas dzirdes halucinācijas, piemēram, šizofrēnija. Šādā gadījumā cilvēks nerunā ar sevi, bet ar balsi, kuru viņš dzird.

Ja Tu sāc dzirdēt balsis vai piedzīvo citas halucinācijas, tad nekavējoties vajadzētu meklēt profesionālu atbalstu. Pie speciālista vajadzētu vērsties arī tad, ja šīs sarunas ar sevi ir mokošas, vai arī tu jūties slikti par to, bet nespēj to pārtraukt. Tāpat arī - ja ar sevi runā biežāk nekā ar citiem cilvēkiem – iespējams, ka būs nepieciešama profesionāla palīdzība.

Izlasi:


Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...