Tuvojoties ziemai, kļūst aktuāls jautājums par ziemas riepu iegādi. Īpaši svarīgs tas kļūst uzkrītot pirmajam sniegam, iestājoties salam vai novembra 30. datumam, kas ir pēdējā diena, lai pārietu uz ziemas sezonai piemērotu riepu lietošanu.
Ja runājam par ziemas riepu izvēli, kādreiz šis jautājums bija daudz vienkāršāks. Riepu specifikācija nebija tik plaša un piedāvājums bija daudz mazāks, tāpēc bija vieglāk izvēlēties vajadzīgās riepas.
Lai izvēlētos piemērotākās ziemas riepas, viens no variantiem ir piezvanīt vai doties uz kādu no riepu servisiem un saņemt pieredzējušu ekspertu konsultāciju. Viņi tad palīdzēs jums izvēlēties labākās pie viņiem pieejamās riepas. Bet jebkurā gadījumā, ir vērtīgi būt zinošam par to, kādas riepas vēlies.
Ir labi būt zinošam
Riepu servisa konsultanti ir savas jomas speciālisti. Viņu ikdienas darbs ir pārdot riepas. Grozies kā gribi, viņi ir pārdevēji, un tas ietver savu darba specifiku.
Pirmkārt, problēma var būt tāda, ka, pienākot pirmajam salam, riepu servisa tālrunis nav sazvanāms - jo Jūs neesat vienīgais, kam padomā riepu nomaiņa. Kad rinda gaida, nav laika iedziļināties katra klienta specifiskajās vēlmēs un sniegt skaidrojumu visos saistītajos jautājumos.
Otrkārt, aizbraucot uz servisu un tiekoties klātienē, riepu eksperts Jums var paziņot, ka piemērotākās būs jaunas TOP ražotāja ziemas riepas, jo tikai tādas ir pieejamas riepu garāžas noliktavā. Vai otra iespēja - kā labāko variantu Jums piedāvās kāda Ķīnas ražotāja vissezonas riepas, jo tādas serviss ir nopircis lielā skaitā, un tagad vajag iztirgot.
Rakstā apkopotie ieteikumi būs īpaši noderīgi tiem, kas:
- plāno iegādāties ziemas riepas internetā;
- sarunā ar riepu servisa pārdevēju vēlas justies zinoši;
- grib atrast efektīvāko risinājumu savam maciņam.
Raksta turpinājumā tiks aplūkoti šādi galvenie riepu izvēles kritēriji, kas ir svarīgi Ziemas riepu izvēlē:
- auto riepu izmērs;
- ziemas riepas vai vissezonas riepas;
- ar radzēm vai bez radzēm;
- Eiropas Savienības riepu marķējums;
- riepas protektora dziļums;
- riepas raksts - protektota tipi;
- riepu ražotājs;
- jaunas vai lietotas.
Vēl aplūkosim dažus aspektus, kas būs noderīgi.
- Ieteikumi, pērkot mazlietotas ziemas riepas;
- Pirkt riepas internetā.
Ziemas riepu izvēles kritēriji
Ir vairākas lietas, par kurām ir jādomā, izvēloties ziemas riepas savam auto. Tas attiecas gan uz atbilstošu ziemas riepu izvēli Jūsu auto, gan drošu braukšanu, gan arī tādu riepu cenu, ko varat atļauties.
Atbilstošs auto riepu izmērs
Riepu izmērs ir pirmais kritērijs, kam jāpievērš uzmanība. Pirmais veids, kā to noskaidrot, ir aplūkot esošo riepu izmēru. Taču jāņem vērā iespēja, ka auto jau esošās riepas nav atbilstošas auto ražotāja ieteiktajām. Tāpēc drošāk būtu nepieciešamo riepu izmēru noskaidrot, aplūkojot auto rokasgrāmatu vai uzlīmi autovadītāja durvju iekšpusē.
Pareiza riepas izmēra izvēle ir svarīga, jo, izvēlotie citu, var pasliktināties auto vadāmība, riepas ātrāk nodilst. Iespējams, ka palielināsies arī degvielas patēriņš.
Sadaļas ievadā ir attēlota riepa ar galvenajiem riepas izmēra rādītājiem, kas ir galvenie, izvēloties atbilstošu riepas izmēru. Apskatot automašīnas riepas, vadītājs var iegūt būtisku informāciju, tikai jāprot tā nolasīt.
Riepas platums
Riepas platumu mēra milimetros no viena sāna līdz otram.
Ziemas sezonai ieteicama šaurāka riepa, jo tā garantē labāku vadāmību uz aizsnigušiem ceļiem un labāku saķeri slapju ceļa segumu. Šaura riepa nodrošina arī mazāku degvielas patēriņu. Bet šaurākas riepas pagarina bremzēšanas ceļa garumu.
Auto ražotājs visas šīs riepu īpašības ir ņēmis vērā, tāpēc ir ļoti ieteicams uzticēties tehniskajā specifikācijā norādītajam ieteicamajam riepu izmēram.
Riepas augstums
Riepas augstums ir koeficients, kas apzīmē riepas horizontālā platuma attiecību pret tās sānu platumu. Ja riepas izmērs ir 225/55 R16, tad riepas augstuma izmērs ir skaitlis 55, kas nozīmē, ka tās augstums ir 55% no tās platuma 225mm.
Idejiski ziemas sezonai piemērotākas ir augstākas jeb biezākas riepas. Tomēr pašam nevajadzētu pieņemt lēmumu šajā jautājumā, jo jebkurā gadījumā ir jālieto automašīnas specifikācijai atbilstošas riepas.
Diska diametrs
Diska diametrs standartā tiek norādīts kā attālums collās no vienas diska malas līdz otrai. R16 nozīmē, ka diska diametrs ir 16 collas. Tas ir svarīgākais rādītājs, lai iegādātās riepas derētu Jūsu auto diskiem.
Ziemas riepas vai vissezonas riepas
Latvijā ar vissezonas riepām parasti tiek uztvertas M+S marķējuma riepas, kas paredzētas dubļiem un sniegam (mud and snow). M+S riepām burtu vietā var būt arī sniegpārsliņas simbols. Vissezonas riepas, kas apzīmētas ar AW marķējumu (All Weather) vai AS marķējumu (All Seasons) varbūt nebūs piemērotas Latvijas ziemai.
Protams, ziemas riepas būs daudz atbilstošākas ziemas sezonai, kad ceļu klāj slapjš sniegs vai ledus. Bet globālā sasilšana nav gājusi garām arī mūsu platuma grādiem, un ziemas pie mums ir palikušas siltākas un slapjākas, tāpēc M+S riepu izvēle vienozīmīgi nav sliktākā.
Galvenā atšķirība starp ziemas un vissezonas riepām ir tās gumijas sastāvs. Ziemas riepām gumija ir mīkstāka, bet vissezonas jeb M+S riepām tā ir cietāka. Mīkstāka riepas gumija nodrošina daudz labāku saķeri ar ceļa segumu pie zemākām temperatūrām. Ziemas riepām arī protektors ir vairāk piemērots tieši braukšanā ziemā.
Būtisks apsvērums ir braukšanas ērtums un ekonomija. Ja izvēlaties vissezonas riepas, tad, ļoti iespējams, plānojat ar tām braukt visu gadu. Līdz ar to vasaras sezonā braukšana ar vissezonas riepām būs skaļāka un degvielas patēriņš - lielāks.
Kad ieteicamas ziemas riepas:
- Ja ikdienā nepieciešams braukt daudz un pa dažādiem ceļa segumiem, tajā skaitā lauku ceļiem.
- Ja vēlaties justies drošāk, īpaši, kad uznāk lielais sniegs, kuram Latvijas auto ceļu uzturētāji nav gatavi.
- Ja Jums ir divi auto disku komplekti, kur vienam var uzlikt vasaras riepas un otram ziemas riepas. Tad riepu nomaiņa būs pavisam ērta un lētāka.
Kad pietiekamas ir vissezonas M+S riepas:
- Ja pārsvarā pārvietojaties pa pilsētu un galvenajiem auto ceļiem, kas tiek regulāri tīrīti.
- Ja jūtaties pārliecināts braucējs, kas spēj novērtēt ceļa segumu, un kritiskākos laika apstākļos spējat piemērot savu braukšanas stilu.
- Ja sliktos laika apstākļos varat atļauties auto atstāt mājās un dienas gaitās doties ar sabiedrisko transportu.
Dažas lietas, ko ņemt vērā, izvēloties vissezonas riepas:
- Jaunas M+S riepas ir vēlams iegādāties tieši pirms ziemas, lai riepas gumija un protektors būtu svaigi.
- Iegādājoties vissezonas riepas, ir īpaši svarīgi iegādāties tās kvalitatīvas un tādas, kas piemērotas braukšanai Latvijas ziemā nevis, piemēram, Dānijas ziemā.
- Ja priekšā braucošais auto ar ziemas riepām nobremzēs straujāk, un Jūs ietrieksieties viņam aizmugurē, vainīgi vienmēr būsiet Jūs. Tas ir mazs atgādinājums par to, ka visi ceļu satiksmes dalībnieki ir saistīti.
Ar radzēm vai bez radzēm
Viens no būtiskiem ziemas riepu izvēles faktoriem ir radžotas vai neradžotas riepas. Ziemas riepas var iedalīt 3 kategorijās – radžotās riepas, skandināvu jeb mīkstās gumijas riepas un Eiropas jeb cietās gumijas riepas.
Radžotās riepas
Radžotās riepas pārsvarā izvēlas autovadītāji, kuriem ikdienā jāpārvietojas pa ceļiem, kas ir klāti ar vairāku centimetru biezu sniega kārtu vai ledu. Radžotās riepas nav ieteicams izmantot autovadītājiem, kuri pārsvarā brauc pa pilsētu, jo šīs riepas rada lielāku troksni, bremzēšanas ceļš ir lielāks un noturība sānslīdē ir sliktāka. Tās garantē maksimālu drošību bargos ziemas apstākļos, kad jābrauc pa grūtāk izbraucamiem vai retāk tīrītiem ceļiem.
Izvēloties radžotas riepas, jāņem vērā, ka ar tām atļauts braukt tikai laika posmā no 1. oktobra līdz 1.maijam. Tāpat vērts piebilst, ka vairākās valstīs lietot radžotas riepas ir aizliegts, tostarp Polijā, Zviedrijā un Vācijā. Tāpēc gadījumā, kad bieži nākas izbraukt no Latvijas, ieteicams izvēlēties riepas bez radzēm. Skandināvu jeb mīkstā sastāva riepas ir laba alternatīva, ja radžotās riepas ir aizliegtas.
Skandināvu mīkstās riepas
Skandināvu tipa jeb mīkstās ziemas riepas ir ļoti labi piemērptas Latvijas ziemas apstākļiem. Mīkstā gumija nodrošina labāku saķeri ar sniegotu un apledojušu ceļa virsmu. Bremzēšanas ceļa garums uz ledus tām būs garāks kā radžotām riepām, bet citos laika apstākļos tas varētu būt pat īsāks.
Priekšrocība pret radžu riepām ir tā, ka braukšana ar tām būs klusāka, ekonomiskāka, turklāt tām nav ierobežojumu attiecībā uz izmantošanu. Diemžēl mīkstās gumijas riepas ātrāk nolietojas.
Uz sausa ceļa seguma mīkstām riepām ir salīdzinoši sliktāka stabilitāte, braucot lielā ātrumā, un garāks bremzēšanas ceļš kā cietāka sastāva riepām. Bet šādi paši mīnusi ir arī radžotām riepām, tāpēc salīdzināšanai jau būtu jāvērtē precīzi riepu modeļi.
Eiropas jeb cietā sastāva ziemas riepas
Eiropas jeb cietā sastāva ziemas riepas ir piemērotākās braukšanai pa sausu, slapju vai viegli apsnigušu ceļu. Ja pārsvarā braucat pa pilsētu un galvenajiem valsts autoceļiem, tad cietā sastāva riepas varētu būt piemērota izvēle.
Cietā sastāva ziemas riepas nodrošina stabilu un dinamisku braukšanu lielā ātrumā. Tās arī kalpos ilgāk un nodrošinās zemāku degvielas patēriņu.
Slapjdraņķī un apledojuša ceļa gadījumā ir jābūt īpaši piesardzīgiem, jo cietā sastāva riepām saķere ar ceļa virsmu būtiski pasliktinās.
Eiropas Savienības riepu marķējums
Eiropas Savienības riepu marķējums norāda svarīgu informāciju par riepas drošības un vides aspektiem. Augstāk redzamā uzlīmes esamība uz riepas ir obligāta prasība automašīnu ražotājiem un tirgotājiem Eiroras Savienībā. Uz uzlīmes ir izvietoti trīs standartizēti riepu novērtēšanas rādītāji: degvielas patēriņa efektivitāte, saķere uz slapjas ceļa virsmas un riepu radīto trokšņu līmenis.
Idejiski šie riepu marķējuma rādītāji palīdz novērtēt riepas ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku drošību. Tā kā tie ir vienoti visā Eiropas Savienībā, tie palīdz ātri un ērti salīdzināt dažādas riepas. Tie attiecas uz visu sezonu auto riepām.
Jāņem gan vērā, ka šie rādītāji nav pilnībā universāli un neietver pilnu riepas kvalitātes novērtējumu.
Degvielas patēriņa efektivitāte
Degvielas patēriņa efektivitāte tiek novērtēta skalā no A līdz G. Tā ir ietekme, kādu automašīnas riepu izvēle atstāj uz automašīnas degvielas patēriņu. Nemainīgi, lielākā ietekme uz to ir automašīnas dzinējam, svaram, formai, gaisa spiedienam riepās un citiem parametriem, bet riepu izvēle ir viens no veidiem, kā to ietekmēt.
Novērtējums A ir degvielas patēriņa augstākais efektivitātes vērtējums, tāpēc ir zaļā krāsā. Jo augstāks novērtējums, jo mazāks degvielas patēriņš. Salīdzinot riepas ar A novērtējumu ar G riepām, degvielas patēriņa samazinājums ir aptuveni 7.5%. Uz nobrauktiem 1000 km starpība varētu būt 6 litri degvielas.
Ja riepu kalpošanas laikā tiek nobraukti 30 000 km un degvielas cena ir 1.20 EUR, tad šajā laikā tiks ietaupīti 216 EUR. Uz vienu riepu tādējādi sanāk 54 EUR ietaupījums. Šis piemērs ir salīdzinājums starp A un G kategorijas riepām. Ietaupījums B riepām pret C riepām būs aptuveni 1%, kas ir aptuveni 8 EUR uz riepu tās kalpošanas laikā. Bet atcerieties, ka runa nav tikai par ekonomisko ietaupījumu, bet arī par vides saudzēšanu.
Saķere uz slapjas ceļa virsmas
Rādītājs “Saķere uz slapjas ceļa virsmas” raksturo novērtējumu, cik labi riepa spēj izveidot saķeri ar ceļa virsmu slapjos laikapstākļos, kas ir īpaši svarīgi, lai braucoša automašīna spētu pilnībā apstāties. Tas ir būtisks riepu drošības rādītājs, jo slapja ceļa gadījumā bremzēšanas ceļš ir pagarināts, kā arī auto vadītāja reakcija ir sliktāka (ir sliktāka redzamība).
Šis ES riepu marēķējuma vērtējums attiecas tikai uz vienu riepas brmzēšanas gadījumu veidu - uz slapja cietā seguma ceļa. Citiem bremzēšanas veidiem, piemēram, uz sausa ceļa, grants ceļa vai apledojuša ceļa, šis rādītājs var būtiski atšķirties.
Vieglajām automašīnām novērtējums parasti ir skalā no A līdz C, kur A ir labākā saķere ar slapju ceļu, bet C sliktāka. D un G vērtējumi vieglajiem pasažieru auto netiek piemēroti. Novērtējums E un F būs riepām, kas nav īsti piemērotas ikdienas braukšanai pa asfaltētiem ceļiem. Riepām ar novērtējumu A bremzēšanas ceļš būs aptuveni par 30% īsāks kā riepām ar F novērtējumu (uz slapja cietā seguma ceļa bremzējot ar pilnu spēku, tā teikt, turot bremžu pedāli līdz galam ar vēlmi apstāties).
Vēl viens aspekts, kas ietekmē saķeri ar ceļa virsmu, ir gaisa spiediens riepās. Tāpēc ir svarīgi ne tikai skatīties uz rādītājiem, bet pašiem rūpēties par to, lai riepās būtu atbilstošs gaisa spiediens.
Zems spiediens riepās ietekmē saķeri jeb riepas veiktspēju, bremzējot uz slapjas ceļa virsmas. Saķere uz slapjas ceļa virsmas tiek vērtēta no A līdz F: A ir augstākais vērtējums un F ir zemākais vērtējums. D un G vērtējumi netiek piemēroti pasažieru automašīnām.
Riepu ārējais trokšņu līmenis
Daļa no automašīnas radītā trokšņa rodas pateicoties tā riepām. Īpaši tas attiecas uz braukšanu lielā ātrumā. Izvēloties riepu ar zemu trokšņu līmeņa vērtējumu, tiks samazināta gan trokšņu ietekme uz apkārtējo vidi, gan auto vadītāja labsajūta.
Eiropas Savienības riepu marķējuma ārējo trokšņu līmenis tiek mērīts decibelos (dB). No riepu radītā trokšņa skaļuma tiek norādīta arī trokšņu līmeņa klase, un kopumā ir trīs klases:
- 1 melns vilnis - salīdzinoši klusas riepas ar trokšņu līmeni, kas ir vismaz 3 dB vai vairāk zem Eiropas Savienībā ieteiktā;
- 2 melni viļņi - vidēja skaļuma riepas, kuras atbilst Eiropas Savienībā ieteicamajam riepas trokšņu līmenim, bet nevar tikt uzskatītas par klusām riepām.
- 3 melni viļņi - skaļas riepas, kuru trokšņu līmenis pārsniedz Eiropas Savienībā ieteikto.
Riepas protektora dziļums
CSDD ir noteicis minimālo riepu protektora dziļumu, kas nepieciešams riepām, lai atomomašīna drīkstētu piedalīties satiksmē. Ziemas periodā auto ir jābūt aprīkotam ar ziemas periodam atbilstošām riepām ar protektora dziļumu vismaz 4mm.
Riepas protektora augstumu mēra no riepas pamatnes līdz protektora augšai visplānākajā vietā uz riepas. Ja riepas viena puse ir nodilusi vairāk, tad protektora dziļumu mēra tieši tajā pusē.
Jaunas ziemas riepas protektora dziļums parasti ir 8-10 mm. Standarta gadījumā, kad ziemā ir paredzēts pārsvarā braukt pa cietā seguma ceļu, jaunu riepu protektoram ir jābūt šajā amplitūdā. Ja vēlaties iegādāties lietotas riepas, tad vēlamais protektora dziļums ir ne mazāk kā 6 mm.
Riepas raksts - protektora tipi
Lai raksturotu riepu protektoru, parasti tiek lietoti trīs apzīmējumi: simetrisks, asimetrisks vai protektors ar norādītu virzienu. Katram no tiem ir specifiskas atšķirības, kas var ietekmēt atbilstošo riepu izvēli un pēc tam arī montāžu.
Protektora tips gan parasti nav tas svarīgākais riepu meklēšanas kritērijs vai izšķirošais aspekts riepu izvēlē. Tas var būt svarīgi, ja vēlaties iegādāties lētākas vai lietotas riepas, jo tad būtu ieteicams pirkt riepas ar simetrisko protektoru.
Simetrisks protektors
Visbiežāk riepas tiek ražotas ar simetrisku protektora zīmējumu – šaurs raksts, kas izkārtots simetriski pret abām riepas malām. Šādām riepām nav svarīgi, kādā virzienā tās uzliktas, jo protektora raksts uz abām pusēm ir vienāds. Šis ir universāls protektora veids, kas piemērots standarta automašīnai, kura pārsvarā pārvietojas pilsētā pa asfaltētiem ceļiem un veic īsas vai vidējas distances.
Simetriskā protektora galvenā priekšrocība ir tās ekonomiskums. Tās parasti ir izturīgas, kalpo ilgi, tām ir labi degvielas ekonomijas rādītāji. Salīdzinot ar pārējiem protektoru veidiem, tās nodrošina labu braukšanas komfortu un auto noturību uz ceļa.
Riepas ar simetrisko protektoru ir ar vidēji labiem veiktspējas rādītājiem, tāpēc to cenas un kvalitātes attiecība arī ir vidēji laba.
Viens no lielākajiem simetriskā raksta riepu mīnusiem ir saistīts ar drošību braukšanai lietus laikā, jo tām ir sliktāka ūdens novadīšanas spēja - tātad lielāks akvaplanēšanas risks. Tām ir arī sliktāki vadāmības rādītāji, jo vadāmība ir riepu īpašība, kura tiek uzlabota ar specifiskiem protektoru zīmējumu veidiem, kas īstenoti riepās ar asimetrisko un virziena protektoru.
Ja vēlaties iegādāties lietotas riepas, tad tās būtu vēlams iegādāties ar simetrisko protektoru. Lietotām riepām protektors jau būs padilis. Ņemot vērā, ka simetriskām riepām uzlikšanas virziens nav svarīgs, pastāv lielākas izvēles iespējas, kuru riepu uz kura rata un kādā virzienā montēt. Simetriskās riepas parasti ir izturīgākas, tāpēc tām ir arī mazāki bojājumu riski.
Asimetrisks protektors
Riepas ar asimetrisku protektora rakstu uzskatāmas par labākām riepām, jo tās nodrošina labāku braukšanas pieredzi un lielāku drošību. Asimetriskas riepas ir piemērotas intensīvākam braukšanas stilam - ātrākam, intensīvākam, ar asākiem manevriem.
Asimetriskā protektora galvenās priekšrocības:
- zems trokšņu līmenis;
- paaugstināta akvaplanēšanas pretestība (optimāla ūdens novadīšana);
- paaugstināta stabilitāte.
Riepām ar asimetrisko protektoru ir svarīgi, kura ir riepas iekšmala un kura ārmala. Tāpēc to var uzmontēt tikai vienā veidā - pareizajā virzienā. Uz riepas iekšmalas ir jābūt rakstītam “INSIDE”, bet uz ārmalas - “OUTSIDE”.
Protektors ar norādītu kustības virzienu
Stabilākās un uz ceļa drošākās riepas ir ar vienvirziena protektoru. Tām ir paredzēts rotēt tikai vienā virzienā, un tās ir īpaši izstrādātas sporta automobiļiem un sportiskai braukšanai.
Virziena riepu galvenās priekšrocības ir:
- lieliska vadāmība un stabilitāte uz mitra ceļa seguma;
- laba noturība uz sniegota ceļa seguma;
- paaugstināta akvaplanēšanas pretestība.
Virziena protektora riepām protektors tiek veidots skujiņā, kas uzlabo ūdens novadīšanu no riepas vidus uz malām. Braucot ūdens maksimāli ātri tiek novadīts, veidojot maksimāli labu saķeri ar ceļa virsmu. Tādā veidā tiek nodrošināts minimāls bremzēšanas ceļš un maksimāla automobiļa vadītspēja uz slapja braukšanas seguma.
Šādām riepām ir arī savi mīnusi - tām ir lielāks trokšņu līmenis, tām ir zemāki degvielas ekonomijas rādītāji, tās ātrāk nodilst. Un tās parasti ir arī dārgākas par simetriskajām vai asimetriskajām riepām.
Riepu ražotājs
Ja riepu iegādē Jums ir mērķis iegādāties labākās riepas par labāko cenu, tad nevajadzētu fokusēties uz kādu atsevišķu riepu ražotāja zīmolu. Protams, zināmie un sevi pierādījušie riepu zīmoli ir kā riepu kvalitātes garants. Bet nereti par to ir jāpārmaksā - ar to domājot, ka par iztērēto naudu varētu nopirkt citas labākas riepas.
Lielie un zināmie riepu ražotāji iegulda lielus līdzekļus jaunu un aizvien labāku riepu izstrādē. Vienlaikus tiem ir augsti standarti ražotās produkcijas kvalitātes nodrošināšanai. Tas dod drošību, ka riepas būs labas un drošas.
Jāņem vērā fakts, ka lielajiem ražotājiem nav tikai viens zīmols, ko tie ražo. Piemēram, Goodyear ražo riepas ar zīmoliem Goodyear, Dunlop, FULDA, Sava un Debica. Līdzīgi ir arī ar citiem zināmiem un mazāk zināmiem riepu zīmoliem. Tas, ka Debica riepu zīmols nav tik labi zināms, nenozīmē, ka tās tiek ražotas sliktas, jo uz tām attiecas vienoti kvalitātes standarti. Iespējams, Debica riepās netiek īstenotas jaunākās inovācijas, kā piemēram, Goodyear riepās, bet standarta auto vadītājam šīs inovācijas varētu būt liekas.
Dažas lietas, ko ņemt vērā, izvēloties riepu zīmolu:
ražošanas valsts. Labāk izvēlēties riepas, kas ražotas valstīs ar augstiem un regulētiem kvalitātes standartiem, piemēram, Eiropas Savienība, Japāna.
vai ražotājs pieder kādam lielam koncernam, piemēram, Bridgestone, Continental, Michelin vai Goodyear. Tas var būt kā kvalitātes garants.
atsauksmes par riepu zīmolu Latvijā un pasaulē. Google var aplūkot konkrētā riepu zīmola atsauksmes. Svarīgi, ka ir pietiekoši daudz atsauksmju un ka tās nav vienozīmīgi sliktas. Tas nozīmē, ka zīmols kopumā ir zināms un nav slikts. Šis ir tikai ieteikums, kā vērtēt riepu zīmolu, un to nevajadzētu uztvert kā izšķirošo riepu izvēlē.
Ieteikumi, pērkot mazlietotas riepas
Jebkurš riepu eksperts ziemas riepu iegādei rekomendēs jaunas riepas. Jo ziema ir laiks, kad riepām ir izšķiroša ietekme uz drošu braukšanu. Bet ir gadījumi, kad situācija spiež vai kāds piedāvā iegādāties gandrīz jaunas ziemas riepas.
Kā jau ar jebkuru lietotu produktu iegādi, ir ļoti vēlama savstarpēja uzticība ar iepriekšējo produkta īpašnieku. Lai arī lētāka riepu iegāde skan vilinoši, nav garantijas, ka iepriekšējais riepu saimnieks par tām ir labi rūpējies vai tās pārdod izcilā kvalitātē. Attiecībā uz riepām tas ir diezgan svarīgi, jo no tā ir atkarīga braukšanas kvalitāte, no kā savukārt izriet auto pasažieru drošība vai pat dzīvība.
Izvēloties mazlietotas ziemas riepas, būtu jāņem vērā šādas lietas:
- riepām vajadzētu būt mazlietotām, bez redzamiem bojājumiem;
- protektora dziļumu nepieciešams personīgi pārbaudīt tajā riepas vietā, kur ir plānākais protektors. Tam vēlams būt vismaz 6mm (minimālais CSDD noteiktais ir 4mm);
- riepai var būt no ārpuses neredzami bojājumi, piemēram, korda bojājumi, tāpēc vajadzētu kārtīgi aplūkot riepu arī no iekšpuses;
- riepas var būt neatbilstoši uzglabātas, kas ietekmē riepu gumijas īpašības. Protektoram vajadzētu būt salīdzinoši mīksam un elastīgam;
- lielāka ticamība būtu riepām ar simetrisko protektoru, jo tās ir izturīgākas;
- izvēlēties labi zināma zīmola riepas - tad iespējami mazāki riski attiecībā uz neredzamiem bojājumiem.
Pirkt riepas internetā
Mūsdienās aizvien populārāk ir iepirkties internetā, un tas attiecas arī uz riepu iegādi.
Pērkot riepas internetā varat netraucēti izvērtēt dažādu riepu tirgotāju piedāvājumus, palasīt atsauksmes un piezvanīt draugam, lai pakonsultētos. Konsultāciju varat saņemt, arī zvanot uz interneta veikala konsultāciju tālruni.
Piemērota vieta, kur iegādāties ziemas riepas internetā, ir interneta veikals 707.lv. Tas ir plaša piedāvājuma interneta veikals ar plašu ziemas riepu piedāvājumu. Riepu piedāvājumā ir gan labi zināmu zīmolu riepas, gan mazāk zināmu.
Produktu kataloga sadaļā Ziemas riepas klientiem tiek piedāta iespēja filtrēt piedāvājumu pēc galvenajiem riepu meklēšanas kritērijiem:
- riepu platums;
- riepu augstums;
- riepas rādiuss;
- riepu ražotājs;
- riepu cena.
Ziemas riepu iegādi varat uzdāvināt arī kā dāvanu vecākiem vai bērniem, lai parūpētos, lai tie savu auto aprīko ar jaunām un drošām ziemas riepām. Dāvanu karte interneta veikalā dos iespēju pašiem iegādāties tieši viņiem piemērotākās ziemas riepas, ko piegādās viņiem uz mājām. Tā noteikti būtu vērtīga un praktiska dāvana. FromMe.lv ir atrodamas arī citas noderīgas dāvanu kartes vērtīgām dāvanām.
Uz riepu servisu ar savām riepām
Pērkot riepas internetā, nevajag satraukties par to, ka riepu servisā riepas netiks uzstādītas. Riepu iegāde internetā ir izplatīta, un riepu servisu darbinieki ir pieraduši saņemt un uzstādīt klientu īpašumā jau esošas riepas. Tas nebūs gluži tas pats kā “braukt uz mežu ar malku”.
Daudzos riepu servisos tiek arī tirgotas riepas. Servisa darbinieki, protams, vēlētos, lai ziemas riepas iegādājaties pie viņiem, bet cenšoties nodrošināt labu klientu servisu, maina riepas visiem, ne tikai saviem mazumtirdzniecības klientiem. Drošs paliek nedrošs, piesakot apmeklējumu, informējiet servisa darbinieku, ka ieradīsieties ar savām riepām.
Bieži interneta veikaliem, kur tirgo riepas, ir savi riepu montāžas partneri, kas ir pieraduši saņemt un uzstādīt interneta veikalā iegādātas riepas.
Ziemas riepas, by manfredrichter, Pixabay