Trauku mazgāšanas un telpu uzkopšanas līdzekļi, veļas pulveri, miskastes maisi, gaisa atsvaidzinātāji, tualetes poda dezinfekcijas līdzekļi – tie visi ir līdzekļi, ko bieži vien izvēlamies vienreiz un turpinām vienu un to pašu pirkt gadiem. Un tā ir laba ziņa. Tas nozīmē, ka pietiek vienu reizi iedziļināties, izpētīt un izvēlēties, un pie tā turēties turpmāk. Bet uz ko skatīties? Kas ir jāņem vērā un kas ir tikai tukši saukļi?
Sadzīves ķīmijas plaukti pēdējo gadu laikā vārda tiešā nozīmē iekrāsojušies zaļi. Tie tiek izrotāti ar zaļiem uzrakstiem, lapiņām, kokiem, ziediem, smaidīgiem bērniem un dzīvniekiem. Bet praktiski šādi vizuāli zaļinājumi nenozīme neko. Pat tad, ja uz produkta rakstīts, ka tas rūpējas par dabu vai ir paredzēts skaistākai pasaulei, tam nevar uzticēties. Ir jāmeklē pierādījumi lepnajiem apgalvojumiem. Dažkārt tie, piemēram, sertifikāciju logo formā redzami uz iepakojuma, dažreiz tie jāmeklē ražotāja mājaslapā, citreiz pierādījumu nav vispār.
Kuriem logo var uzticēties?
EU Ecolabel (populārs un atzīts ES tirgū) un Ziemeļu gulbja (populārs un atzīts Ziemeļvalstīs) sertifikāti liecina, ka visā produkta dzīves ciklā ievērotas augstas prasības pret vidi, ko pārbaudījusi trešā puse. Tiek pārbaudīta arī produkta efektivitāte, lai lietotājam nenāktos izvēlēties – zaļš vai efektīvs produkts. Katrs produkts tiek pārbaudīts un sertificēts atsevišķi. Tāpēc ir iespējama situācija, kad viena un tā paša ražotāja trauku mazgāšanas līdzeklis ir ar sertifikātu, bet, piemēram, veļas pulveris – bez sertifikāta. Pat iespējama situācija, kurā faktiski visas izejvielas un ražošanas procesi jau atbilst noteiktajiem sertifikācijas standartiem, bet sertifikācijas nav. Ražotāji skaidro, ka pilns sertifikācijas vienam produktam aizņem aptuveni 2 gadus, un ir normāli to veikt pakāpeniski.
Lai atšķirtu kompostējamus miskastes maisus no nekompostējamiem, jāmeklē TUV OK compost sertifikāta logo. Šādi kompostējamie maisiņi ir piemēroti bioloģiski noārdāmo atkritumu vākšanai un izmešanai brūnajos biokonteineros. Getliņi EKO apstiprina, ka pieņem bioatkritumus gan šādos, gan nekrāsotos papīra maisos. Protams, pilnīgi pieņemama ir arī prakse atkritumus biokonteinerā izbērt bez maksas. Taču jāņem vērā, ka, piemēram, higiēnas preces ar šo pašu sertifikātu nedrīkst mes bioatkritumu konteinerā – tām paredzēts sadzīves atkritumu konteiners.
Izvēloties miskastes maisus, jāņem vērā, ka tie, kas sevi sauc par pārstrādājamiem, nekādā gadījumā netiks pārstrādāti. Arī tad, ja tie ir ražoti no pārstrādājama materiāla (no LDPE plastmasas), tie tiks vienkārši apglabāti poligonā, jo tie, protams, būs sasmērēti ar tajos ievietotajiem atkritumiem.
Sadarbība ar vides aizsardzības un veselības organizācijām
Dažkārt uz sadzīves ķīmijas iepakojumiem parādās dažādu organizāciju logo. Raidījumā tiek apskatīts gaisa atsvaidzinātājs ar labi zināmo WWF (Worldwide Fund for Nature) pandu. Tas nenozīmē, ka organizācija būtu kā īpaši pārbaudījusi konkrēto produktu – šī nav sertifikācija. Tas parasti nozīmē, ka ražotājam ir konkrēta sadarbība ar organizāciju. Piemēram, par katru nopirkto iepakojumu ražotājs ziedo organizācijai noteiktu naudas summu noteiktam projektam. Lai pircējs varētu informēti izlemt, vai tas viņam šķiet iemesls izvēlēties tieši šo produktu, jāpainteresējas, kam tieši tiek ziedots. Piemēram, konkrētajā gadījumā ražotājs ziedo naudu Polijas bioloģisko pļavu atjaunošanai. Ja patērētājam šī šķiet atbalstāma iniciatīva, to var uzskatīt par iemeslu teikt jā šim produktam.
Uz vairākiem veļas pulveriem, trauku mazgāšanas un virsmu tīrīšanas līdzekļiem ir Latvijas Astmas un Alerģijas biedrības logo. Tas negarantē, ka no šiem produktiem nekādā gadījumā nebūs alerģijas. Taču tas norāda, ka produktā nav smaržvielu un krāsvielu, kas ir starp tipiskākajiem sadzīves ķīmijā sastopamajiem alergēniem. Tiesa, populārāko alergēnu neesamība produktā nenozīmē, ka tajā nav toksiskas vielas – šīs abas vielu grupas ir pilnīgi dažādas. Taču alerģiskiem cilvēkiem šis logo var palīdzēt izvēlēties produktu, kas visticamāk neizraisīs alerģiju.
Neatkarīgi no tā, kurš ražotājs un zīmols tiek izvēlēties, der atcerēties, ka jebkurā gadījumā ir svarīgi prātīgi lietot sadzīves ķīmijas līdzekļus tieši paredzētajā daudzumā un koncentrācijā – ieteicamas daudzums parasti ir norādīts uz iepakojuma. Jo ne vienmēr lielākas putas un spēcīgāka smarža nozīmē labāku efektu.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma "Zaļi Maldināts?" saturu atbild SIA "Finger Film Production" #SIF_MAF2023
Vairāk skaties:
Ieva Janiševa Foto: 1188play ekrānšāviņš