Nauda. Foto: Unisplash
Domājot par šī gada aktuālajiem uzņēmējdarbības izaicinājumiem, uzņēmēji visbiežāk jeb 40% gadījumu norāda, ka nāksies pielāgoties inflācijai un paaugstinātām izmaksām, informēja "Luminor Bank" pārstāvji, atsaucoties uz veikto Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu aptauju.
Tāpat nozīmīgāko jautājumu augšgalā aizvien saglabājas nodarbinātības jautājumi - darbavietu saglabāšana un jaunu darbinieku meklējumi, kā arī pakalpojumu kvalitāte un produktu klāsts.
Salīdzinot ar uzņēmēju atbildēm pagājušā gada izskaņā, nemainīgi saglabājas bažas par inflāciju, kā arī augošiem izdevumiem un enerģijas cenām. Tāpat gandrīz katru trešo uzņēmumu jeb 29% joprojām satrauc arī darbavietu saglabāšana.
Tāpat viena no jomām, kuru mazie un vidējie uzņēmēji Latvijā izceļ kā vienu no būtiskākajiem šī gada pielāgošanās jautājumiem, ir kvalitatīvu pakalpojumu un produktu piedāvājumi. Latvijas uzņēmējus tas satrauc mazāk nekā kaimiņus - kamēr Latvijā šo atbildi norādījuši 25% mazo un vidējo uzņēmumu, Igaunijā tas satrauc trešdaļu jeb 32%, bet Lietuvā - 34% uzņēmumu.
"Luminor Bank" Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs Mareks Gurauskas norāda, lai gan inflācija Latvijā jau kādu laiku ir nostabilizējusies, aptauja parāda, ka uzņēmēji aizvien nav pavisam atguvušies no ekonomiskajām grūtībām un joprojām bažījas par spēju pielāgoties dažādām izmaksām.
Tomēr, ja ekonomistu prognozes piepildīsies, arī atlikušais gads būs ekonomiski samērā mierīgs un drīzāk gaidāma izaugsme nekā sarežģījumi, tāpēc uzņēmēji pakāpeniski savu uzmanību varēs arvien vairāk pievērst attīstības plāniem, uzskata Gurauskas. Tiesa, uzņēmumu situācija un noskaņojums ir atšķirīgs dažādās nozarēs un reģionos. Ievērojamu daļu uzņēmēju satrauc arī jautājumi, kas saistās ar nodarbinātību - darbavietu saglabāšana esošajā līmenī un jaunu darbinieku atlase. Tomēr darba tirgus prognozes liecina, ka šogad nodarbināto skaitam ir tendence pieaugt, tādēļ pastāv cerība, ka tas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem neradīs problēmas un nekavēs darbību vai attīstības plānus, skaidro Gurauskas.
Nedaudz lielāku uzmanību mazie un vidējie uzņēmumi Latvijā sākuši pievērst e-komercijai jeb jaunu tirdzniecības kanālu ieviešanai tiešsaistē. Gurauskas informē, ka pēdējā laikā palielinājies to uzņēmēju skaits, kas e-komerciju saskata kā nozīmīgu pielāgošanās jomu 2024.gadam, un šobrīd tas sasniedzis 15% jeb katru astoto uzņēmēju.
"Luminor Bank" aptauja veikta 2024.gada maijā sadarbībā ar pētījumu aģentūru "Norstat", kopumā aptaujājot 750 mazos un vidējos uzņēmumus Baltijā, kuros darbinieku skaits nepārsniedz 249 cilvēkus.
Nauda. Foto: Unisplash