Tehniskā apskate. Foto: Edijs Pālens/LETA
Opozīcijā esošā "Apvienotais saraksts" (AS) deputāti iesnieguši Saeimas lēmumprojektu, ar kuru aicina valdību neapstiprināt plānoto VAS "Ceļu satiksmes un drošības direkcija" (CSDD) pakalpojumu cenu sadārdzinājumu 2025. gadā.
AS frakcijas vadītājs Edgars Tavars paziņojumā medijiem norāda, ka valdība nolēmusi padarīt autoīpašniekiem dzīvi nākamajā gadā daudz grūtāku. Paliks dārgāka degviela un lielāks nodoklis.
Tavars norāda, ka nākamajā gadā būtiski palielināsies izmaksu un maksājumu slogs auto lietotājiem. 2025. gada budžetā paredzēts būtiski celt akcīzes nodokļa likmes degvielai, kā arī par 10% palielināt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodevu. Tas negatīvi iespaidos daudzu tūkstošu Latvijas iedzīvotāju finansiālo situāciju, īpaši ģimenes ar bērniem un reģionu iedzīvotājus, kuriem auto izmantošana ir vitāla nepieciešamība.
CSDD piedāvātais pakalpojumu cenu pieaugums šo situāciju padarīs vēl sliktāku, norāda politiskais spēks.
Uzskatot šādas cenu izmaiņas par nesamērīgām, turklāt, ņemot vērā CSDD peļņas apjomu, arī par vāji un nepietiekami pamatotām, AS deputāti rosina Saeimu uzdot valdībai neapstiprināt plānotās izmaiņas CSDD pakalpojumu cenrādī.
Jau ziņots, CSDD no nākamā gada 1. janvāra plāno paaugstināt vairāku sniegto pakalpojumu cenas, tostarp tehniskās apskates, transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu pieņemšanas, izvēles numuru un citu pakalpojumu cenas.
Tehniskās apskates cenu M1 kategorijas jeb vieglajiem automobiļiem plānots palielināt par 8% jeb 2,51 eiro - no 31,59 eiro līdz 34,1 eiro.
N3 kategorijas jeb kravas auto ar pilnu masu lielāku nekā 12 tonnas tehniskās apskates pakalpojuma cenu plāno palielināt par 40% - no 51,58 eiro līdz 72,18 eiro, bet M3 kategorijas auto jeb autobusiem ar pilnu masu lielāku nekā piecas tonnas tehniskās apskates cenu plānots palielināt par 36% - no 52,38 eiro līdz 71,18 eiro.
Tāpat CSDD plāno palielināt cenas pakalpojumiem, kuri ir laikietilpīgāki un komplicētāki un kuru sniegšanai ir nepieciešami augsti kvalificēti speciālisti.
Piemēram, A un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu pieņemšana sadārdzināsies par 20% - no 29,85 eiro līdz 35,82 eiro. Aksenoks norādīja, ka pakalpojuma cena ir jāpalielina, jo trūkst eksāmenu pieņemšanas inspektoru, kuriem ir atbilstošas zināšanas. "Šiem cilvēkiem pakāpeniski ir jāpalielina atalgojums, kā arī jāmeklē veidi, lai piesaistītu jaunus inspektorus," viņš sacīja.
Savukārt transportlīdzekļu tehnisko datu noteikšana un agregātu numuru salīdzināšana sadārdzināsies par 33% - no 14,42 eiro līdz 19,25 eiro.
Vienlaikus 2,4 reizes cena pieaugs izvēles numuriem ar vienu vai vienādu ciparu simbolu kombināciju. Patlaban šī pakalpojuma maksa ir 413,22 eiro, bet no 1. janvāra tā būs 983,47 eiro. Šo pakalpojumu CSDD plāno palielināt neatkarīgi no pašizmaksām.
Tāpat plānots palielināt pakalpojuma cenu saistībā ar elektroskrejriteņu reģistrāciju klātienē, veicot to individuālo tehnisko parametru noteikšanu. Šī pakalpojuma cenu plānots palielināt par 70% - no 6,1 eiro līdz 10,37 eiro.
CSDD apgrozījums pagājušajā gadā bija 60,023 miljoni eiro, kas ir par 13,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet direkcijas peļņa samazinājās par 39,8% - līdz 3,953 miljoniem eiro.
CSDD ir valsts akciju sabiedrība. Direkcija reģistrē transporta līdzekļus Latvijā, izsniedz vadītāju apliecības, veic automašīnu tehnisko apskati un sniedz citus pakalpojumus. Direkcijas kapitāldaļu turētājs ir Satiksmes ministrija.
Tehniskā apskate. Foto: Edijs Pālens/LETA