Foto: VariousPhotography, Pixabay.com
Automašīnu turbokompresori piedāvā vairākas būtiskas priekšrocības. Taču brīdī, kad ar turbīnu vai tās kompresoru kas atgadījies, jāapmeklē profesionāls serviss, jo to remonts un diagnostika prasa ne tikai specifiskas zināšanas un prasmes, bet arī specializētu aprīkojumu. Vēlies uzzināt, kā turbokompresori darbojas, kā atpazīt to defektus, un kurp meklēt palīdzību, ja ar tiem kas atgadījies? Tad esi nonācis pareizajā vietā – atliek vien izlasīt šo rakstu!
Kāds ir auto turbīnas darbības princips?
Motoriem ar turbopūti tiek uzstādīts turbokompresors, un tas sastāv no turbīnas un kompresora. Turbīna vada izplūdes gāžu plūsmu, savukārt kompresors nodrošina saspiesta gaisa ievadīšanu motorā. Abas ierīces ir uz vienas ass, un, kopēji darbojoties, nodrošina lielāku iekšdedzes dzinēju jaudu, pateicoties gaisa iepludināšanai dzinējā.
Taču palielināta jauda nebūt nav vienīgais pluss, ko piedāvā turbokompresori. Pateicoties šim risinājumam, visai būtiski tiek samazināts arī izmešu daudzums, kā arī automašīnas svars. Tas savukārt nodrošina efektīvāku vadāmību, straujāku paātrināšanos, mazāku slodzi bremžu sistēmai. Tiesa, minētos ieguvumus izjutīsi vien tad, ja gan turbīna, gan kompresors būs lieliskā darba kārtībā,
Kas var liecināt par to, ka turbīnai ir kāds defekts?
Ir daudz un dažādas pazīmes, kas mēdz signalizēt par to, ka ar turbīnu vai kompresoru kas atgadījies, un nepieciešams turbokompresoru remonts. Daži no izplatītākajiem signāliem bojātam turbokompresoram ir:
- svilpojoša skaņa;
- izplūdes gāzes melnā krāsā (kā arī pastiprināta dūmošana);
- dzinēja jaudas trūkums;
- palielināts motoreļļas un degvielas patēriņš, un citi.
Ja saskaries ar šādām pazīmēm, tas gan uzreiz nenozīmē, ka defekts tiešām piemeklējis turbokompresoru. Šī iemesla dēļ ir svarīga profesionāla turbokompresoru diagnostika, kas ļaus saprast, kas ir patiesais problēmas cēlonis, un kā rīkoties tālāk. Nereti, ja veikta virspusēja un neprecīza kompresoru vai turbīnu pārbaude, uzreiz tiek veikta turbokompresora maiņa, taču tas problēmu neatrisinās. Turklāt, ja reālā vaina netiks novērsta, ļoti iespējams, ka turbokompresors atkal tiks bojāts.
Kāpēc rodas turbīnu defekti?
Turbokompresorus var piemeklēt dažādas problēmas, un galvenokārt tās izraisa:
- nolietots dzinējs;
- pārāk reta vai nepietiekama eļļošana;
- netīra eļļa, kurā ir, piemēram, oglekļa nosēdumi vai metāla skaidas;
- laicīgi nenomainīts eļļas filtrs vai eļļa;
- kāds svešķermenis, kas no motora nonācis turbīnā;
- pārlieku strauji motora apgriezieni pēc tam, kad nupat iedarbināts auksts motors.
Lai turbokompresors pilnvērtīgi pildītu tam uzticētās funkcijas, ir ļoti svarīgi, lai optimālā darba stāvoklī ir gan dzinēja, gan izplūdes gāžu un degvielas sistēmu elementi. Tāpēc jāparūpējas par kopējo automašīnas tehnisko stāvokli, regulāri veicot visas apkopes, nomainot savu laiku nokalpojušās rezerves daļas un novēršot defektus, ja tādi parādījušies.
Kā rīkoties, ja vajadzīga profesionāla turbīnu diagnostika un remonts?
Lai gan turbokompresora darbības princips ir salīdzinoši vienkāršs, kompresoru un turbīnu remonts vai diagnostika mēdz būt sarežģīta, jo, kā jau ievadā minējām, vajadzīgas gan specializētas iekārtas, gan attiecīgas zināšanas un prasmes. Šos un citus pakalpojumus piedāvā uzņēmums Nērings SIA, kura galvenā noliktava un restaurācija atrodas Silmaču ielā 64, Baldonē, savukārt turbīnas un to rezerves daļas var iegādāties gan internetveikalā www.nerings.com, gan klātienē Rīgā, Tīraines ielā 9a.
Sazināties ar “Nērings” servisu vari, zvanot uz telefona numuru +371 29327000 vai rakstot uz e-pasta adresi info@nerings.com, savukārt veikala e-pasta adrese ir veikals@nerings.lv, bet telefona numuri – +371 67180264 un +371 29463546!
Foto: VariousPhotography, Pixabay.com