Bebrs Rīgas kanālmalā Foto: LETA
Braucot pa AS "Latvijas valsts meži" (LVM) meža autoceļiem, bieži var redzēt bebru veidotus dambjus. Tie sastopami gan uz upēm un strautiem, gan meža meliorācijas sistēmās. Šādi dambji veido ūdens uzpludinājumu, kas ietekmē blakus esošās platības. Ja līdzās atrodas mežaudzes, tas rada to postījumus un neatgriezeniski tiek samazināta šo mežaudžu ekonomiskā vērtība.
Bebru dambis nav vienīgais šo dzīvnieku darbības rezultāts. LVM Vidzemes reģiona meža infrastruktūras speciālists Ričards Lapiņš, veicot ikdienas darbus Rūjienas iecirknī, pamanīja vairākas alas, kuras garākā laika posmā bebrs ir izveidojis.
"Pēc šādu alu izrakšanas uz meža autoceļa virsmas veidojas iesēdumi un bedres, kas apdraud satiksmes drošību. Vienīgais risinājums ir pilnīga konstrukcijas pārbūve konkrētā bojājumu skartā posmā, jo vizuāli nav iespējams pateikt, cik garas alas bebrs ir izracis zem ceļa. Par laimi konkrētie bojājumi neatrodas uz maģistrālā ceļa," skaidro LVM Vidzemes reģiona meža infrastruktūras speciālists Ričards Lapiņš.
Bebrs taisa dambi ar vienu mērķi - lai ieeja tā alā atrastos zem ūdens drošības apsvērumu dēļ. Ja dambi nojauc, pastāv liela iespēja, ka alas atklāsies un iespējams, ka alu uzies kāds no plēsējiem. Tomēr ir jārēķinās, ka bebriem piemērota vieta reti kad paliek ilgi tukša. Ja kāda bebru saime pārcelsies, tiks nomedīta vai kļūs par plēsēju upuriem, pēc kāda laika tajā vietā iemitināsies kāds cits.
Bebrs Rīgas kanālmalā Foto: LETA