Automašīnas riepa ūdenī Foto: LETA
Pavasaris - nereti tas autovadītājiem ir ne tikai laiks, kad no zemes priecīgi asnus sprauc pirmie sniegpulksteņi, bet arī laiks, kad "izkūst ceļi" un ar netīrumiem līdzi nomazgājas arī daļa auto krāsas. Vai tā patiešām ir un kas ir biežākās ķibeles, ar kurām spēkratu īpašnieki pavasarī vēršās servisos, zina stāstīt aptaujātie autoservisu pārstāvji.
Izkūst ceļi - saplīst riepas
Scenārijs, kad "sniegs nokūst kopā ar asfaltu" nudien ir viena no izplatītākajām problēmām pavasarī, atzīst "Auto Motīvs" servisa vadītājs Viesturs Megnis, kura vadītais autoserviss ir atrodams arī Latvijā lielākajā autoservisu platformā "Motointegrator.lv". Viņš atzīst, - viena no izplatītākajām "pavasara problēmām", ar kurām klienti vēršas autoservisā, aizvien vēl ir pārsistas riepas.
"Nokūstot sniegam, asfaltā parādās ļoti daudz bedru, no kurām autovadītājiem ir grūti izvairīties. Ja gadās iebraukt lielākā bedrē, neatgriezeniski tiek sabojātas ne tikai riepas, bet arī riteņu diski. Lai tos atjaunotu, izmaksas var būt ļoti lielas," stāsta servisa pārstāvis.
"Sigma Motors" servisa vadītājs Rūdolfs Freimanis piebilst, - laikapstākļiem kļūstot stabili siltākiem, šīs problēmas samazinās, jo bedrītes uz ceļiem jau lielākoties ir salabotas, un šī ir izteikta agrā pavasara problēma.
Cīruļputenis un vasaras riepas
Tāpat vēl kāda problēma, ko norāda vairāki Motointegrator.lv reģistrēto servisu pārstāvji, ir pārāk ātra riepu nomaiņa uz vasaras riepām. Dažkārt šoferi nomaina riepas laicīgi, taču Latvijas laikapstākļos "mēdz būt arī tā, ka aprīlī uzsnieg dziļš sniegs un laukā ir mīnus 10 grādi".
"Es neiesaku klientiem steigties ar riepu maiņu - agrā pavasarī tās noteikti vēl nevajadzētu mainīt. Protams, ir jāseko līdzi laika prognozei - marta beigās vai aprīļa sākumā pa dienu var gadīties arī +10, +15 grādi, bet naktī - jau atkal nulle grādi. Ja auto vairāk pārvietojas pa pilsētu, kur ceļi neatdziest tik ātri kā ārpus pilsētas, tad varbūt šī sasteigtā riepu maiņa nav tik kritiska, Taču, ja auto brauc arī pa šoseju - tad noteikti nav ko steigties riepas mainīt ātrāk par aprīļa sākumu," stāsa "Sigma Motors" pārstāvis, piebilstot, ka "vasaras riepas uz sniega vienkārši nedarbojas, ar tādām braukt ir absolūta bezatbildība".
Sasalušais logu šķidrums
Vēl kāda tipiska pavasara problēma, kas nav liela, taču braukšanas prieku var nedaudz sabojāt, ir vasaras logu šķidrums, kas gluži vienkārši sasalst, ja laukā ir kāds "mīnuss". Pavasaros autoservisu pārstāvji iesaka iegādāties logu šķidrumus, kas neaizsalst, piemēram, līdz mīnus 2 grādiem, pauž "Auto Motīvs" servisa vadītājs V. Megnis.
"Šī pati problēma vēl biežāk novērojama arī rudenī, kad cilvēki nav paspējuši iztērēt vasaras logu šķīdumu, un tad tas aizsalst," stāsta R. Freimanis. Tādos gadījumos automašīna tiek iedzīta iekštelpās, siltumā, tā ir jāsilda un jāgaida, kad sasalušais šķidrums dabīgi atkūst.
Rūsa vai pat caurumi
Pavasarī servisu vadītāji novēro arī situācijas, kad atklājas, ka pa ziemu automašīna ir krietni vien korodējusi jeb tai parādījusies rūsa vai pat caurumi virsbūvē. "Ziemas periodā biežāk ir jāmazgā auto, tad netīrumi mazāk ietekmēs automašīnas virsbūvi," stāsta V. Megnis.
"Ja ir vecāka gadagājuma auto, tad, protams, sāls, mitrums uz ceļa, to automašīnas šasiju pakļauj diezgan nelabvēlīgiem apstākļiem un to krietni bojā," stāsta "Sigma Motors" servisa vadītājs. Parasti gan caurumi neparādās vienā ziemā un korozijas vēstneši jau ir bijuši pirms tam, taču katra ziema veicina defektu progresu. "Un tad vienā pavasarī pienāk kritiskais moments," - tā R. Freimanis.
Saskrāpēti stikli
Tikmēr "Andre Motors" servisa vadītājs Sandis Buraks piemetina - pie "pavasara atklājumiem" klāt var minēt arī vējstiklu un sānu stiklu skrāpējumus, kas radušies, kad automašīnu īpašnieki ziemā ļoti cītīgi centušies atbrīvoties no ledus.
Tāpat savu artavu piedod tas, ka vējstikls ir nepārtrauktā saskarsmē ar vēja plūsmu, kā arī dubļiem, kas nonāk uz stikla. "Ja netīrumi krājās starp vējstikla slotiņām un stiklu, tad tie nepārtraukti berzē stiklu un ilgākā laika posmā var rasties bojājumi," piebilst "Sigma Motors" pārstāvis.
Kondicionieru labošana
Pavasaris ir laiks, kad aktualizējas gaisa temperatūras samazināšana automašīnas salonā. "Ja, piemēram, problēma bija zināma jau iepriekšējā sezonā, tad nereti cilvēki tieši pavasarī izvēlas to savest kārtībā, lai jau siltajā pavasarī un vasarā varētu baudīt patīkamu klimatu savā automašīnā," stāsta R. Freimanis.
Autovadītāji īpaši sarosās divas reizes gadā
"Gada laikā ir divi periodi, kad auto īpašnieki pastiprināti pievērš uzmanību savam auto, un te, visticamāk, nostrādā cilvēka psiholoģija," stāsta "Sigma Motors" pārstāvis.
Pirmais šāds aktivitātes periods ir gada beigas līdz jaunā gada sākumam, un otrs periods ir pavasarī. "Varbūt tas ir dabas likums, ka cilvēki mostas līdz ar visu dabu, - pavasarī gribas sagatavot savu auto jaunai sezonai, to atsvaidzināt," stāsta servisa vadītājs. Viņš ir novērojis - lielākoties pavasarī cilvēki izvēlēsies automašīnai izdarīt kaut ko vairāk - ne tikai nepieciešamās apkopes, bet arī papildus savest kārtībā kādas vizuālās, kosmētiskās lietas.
"Starp citu - bieži klienti izvēlas vasaras periodam uzstādīt automašīnai dizainiski simpātiskākus, lielākus lietos diskus un riepas, ziemai atstājot ne tik vizuāli pievilcīgus un mazāka diametra riteņus," novērojis "Sigma Motors" servisa vadītājs.
Kopumā Latvijā lielākajā autoservisu atrašanas platformā Motointegrator.lv ir atrodami nu jau vairāk nekā 940 autoservisi. Tiem platformā var noskaidrot ne tikai pakalpojuma pieejamību, bet arī cenas un izvērtēt arī autoservisu pēc iepriekšējo klientu verificētām atsauksmēm. Automašīnas vai cita transportlīdzekļa īpašniekiem platformā "Motointegrator.lv" ir iespēja izveidot digitālo servisa grāmatiņu, kurā var norādīt gan transportlīdzekļa pamatinformāciju, gan tehniskās apskates un apdrošināšanas beigu datumus, kā arī sekot līdzi izmaksām, kas ieguldītas auto servisa un apkopes darbos.
Automašīnas riepa ūdenī Foto: LETA