Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Gaidāmi spēcīgi nokrišņi un apledojums. Vai tavs auto ir gatavs?

Marķējums uz auto riepām "kalns un sniegpārsliņa". Foto: CSDD

Marķējums uz auto riepām "kalns un sniegpārsliņa". Foto: CSDD

Latvijas rudenī dzestras dienas, sniegs un apledojums nav retums.

Kaut arī automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar ziemas riepām no 1.decembra, labāk neatlikt riepu maiņu uz pēdējo brīdi, jo vasaras riepas aukstumā zaudē savas īpašības, bet slikta saķere ar ceļu var izraisīt bīstamas situācijas.

Šī iemesla dēļ pēdējā laikā ir ievērojami pieaudzis satiksmes negadījumu skaits. Pērn lielākā atlīdzība par satiksmes negadījumu, automašīnai noslīdot no ceļa, pārsniegusi 100 000 eiro.

Lielākā BALTA izmaksātā atlīdzība pērn bija 101 000 eiro, kad vadītājs nesavaldīja vieglo transportlīdzekli un nobrauca no ceļa ar slidenu segumu novembra beigās - tātad pirms obligātās ziemas riepu sezonas sākuma.

Jāatgādina, ka ziemas riepas ir obligātas no 1.decembra līdz 1.martam, tomēr tās būtu ieteicams uzlikt jau tad, kad gaisa temperatūra noslīd zem +8 grādiem. Vasaras riepas aukstumā kļūst neefektīvas - to gumija sacietē, saķere ar ceļu mazinās, bet bremzēšanas ceļš pagarinās. Samazinoties saķerei, pieaug ceļu satiksmes negadījumu risks.

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra novērojumi liecina, ka temperatūra, kas rada ledus veidošanos, novembrī nav retums. Piemēram, pērn rudens vidējā gaisa temperatūra Latvijā bija +8,2 °C, bet vienlaikus tika novērota arī ļoti zema gaisa temperatūra - 29.novembrī Madonā reģistrēti -15,1 °C.

BALTA atgādina, ka:

  • Rudenī uz ceļa nereti ir peļķes, bet ziemas riepām ir rupjāks protektors, kas palīdz novērst akvaplanēšanu, t. i., situāciju, kad starp riepu un asfaltu veidojas ūdens slānis un saķere līdz ar to samazinās vairākas reizes.
  • Vasaras riepām ir cietāks gumijas sastāvs, kas aukstā laikā vēl vairāk sacietē, samazinot riepas saķeri ar ceļu.
  • Tiem, kuri atliek riepu maiņu uz pēdējo brīdi, visticamāk, nāksies gaidīt rindā vairākas stundas.
  • Saskaņā ar Latvijas ceļu satiksmes noteikumiem pieļaujamais minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir 4 milimetri.
  • Pat ja riepas nodilums vēl nav sasniedzis pieļaujamo maksimumu, ilgāk par 5 gadiem ar vienu ziemas riepu komplektu braukt nevajadzētu, jo gumija ar laiku sacietē un zaudē daļu ražotāja paredzēto saķeres spēju ar ceļa virsmu.
  • Uz katras riepas ārējās malas kvadrātiņā vai aplītī ir atzīmēti četri cipari, kas apzīmē riepas ražošanas laiku. Pirmie divi ir nedēļas, otrie divi - gada atšifrējums. Īpaši svarīgi šo atzīmi aplūkot, iegādājoties lietotas ziemas riepas.
  • Ministru kabinets (MK) apstiprinājis grozījumus MK noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa". Sākot no 2024.gada 1.oktobra, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā (no 1.decembra līdz 1.martam) transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa".

Informāciju sagatavoja apdrošināšanas sabiedrība BALTA.

Marķējums uz auto riepām "kalns un sniegpārsliņa". Foto: CSDD

Marķējums uz auto riepām "kalns un sniegpārsliņa". Foto: CSDD

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas