Automašīna. Foto :Kate Trysh, Pexels.com
Gandrīz piektā daļa jeb 18% autovadītāju ziemas riepas pret vasaras riepām
maina tikai maijā, 63% to dara aprīlī, 1% - jūnijā vai vēlāk. 9% maina riepas
tiklīdz tas ir oficiāli atļauts jeb 1.martā, bet vēl 10% nemaina un visu gadu
brauc ar ziemas riepām, liecina "Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas
indeksa" dati. Desmitā daļa autovadītāju, kuri nemaina riepas, ir
tendence, kas bija vērojama arī pērn.
Salīdzinot ar 2021.gadu, ir būtiski samazinājies steidzīgo autovadītāju skaits jeb to, kuri maina riepas tiklīdz tas ir atļauts. Ja pērn riepas 1.martā mainīja 16% šoferu, tad šogad martā to darīja vien 9%. Šogad daudz vairāk autovadītāju riepas mainījuši aprīlī (63%), kas ir par 11% vairāk, nekā pērn. Jau otro gadu vērojama arī tendence, kad aptuveni piektā daļa šo darbu atliek un maiju vai pat jūniju. Autovadītāju paradumi reģionālajā griezumā liecina, ka jau otro gadu riepu maiņu visbiežāk atliek Vidzemes autovadītāji - pērn tie bija 17%, bet šogad jau 25%. Naskākie uz riepu mainīšanu, tiklīdz tas ir atļauts, ir Kurzemes autovadītāji - 17% atzīst, ka maina riepas jau 1.martā.
"Ziemas riepas no vasaras riepām atšķiras ar gumijas sastāvu un to, kā šī gumija reaģē uz temperatūras maiņu. Braucot ar ziemas riepām vasarā, var rasties papildus drošības riski - šīs riepas pastiprināti dilst, ir sliktāka saķere, attiecīgi arī nedrošāka braukšana, sliktāka vadāmība un ekstremālās situācijās arī nepietiekams bremzēšanas ceļš. Daudzi autovadītāji uzskata, ka, izvēloties vienas, vissezonas riepas visam gadam, izdosies ieekonomēt, taču jāņem vērā, ka daļā gadījumu pēc vasaras sezonas nākamajā ziemā riepas var būt nodilušas. Nemainot riepas Latvijas apstākļos, tās visticamāk kalpos daudz īsāku laiku, bet, iegādājoties divus komplektus - ziemas un vasaras - un mainot tos, iespējams braukt ilgāk. Svarīgi arī ņemt vērā, ka ar ziemas riepām vasarā netiek saprastas radžotās lietas, ar tām Latvijā vasarā braukt nedrīkst," norāda Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs Jānis Vanks.
Latvijas laikapstākļi bieži vien ir ļoti neparedzami pat vasarā un arī bez sniega vai lietus aukstā laikā būtiski pasliktinās riepu saķere ar ceļu. Arī vasarā var būt situācijas, kad termometra stabiņš nokrīt līdz +1,0 °C. Tas nozīmē, ka autovadītājam jādomā ne tikai par riepu maiņu un jāpārliecinās, ka tās nav nodilušas, bet arī jāizvēlas atbilstošs ātrums, lai spētu reaģēt.
"Runājot par piemērotāko laiku riepu maiņai, būtu jāvadās ne tikai pēc oficiālajiem datumiem, kad tas ir atļauts, bet arī pēc laikapstākļiem un riepu stāvokļa. Marta sākumā nereti vēl ir sniegs un sals, tāpēc likumīgo tiesību izmantošana nav ieteicama, bet, protams, gaidīt +28,0 °C jūlijā arī nevajadzētu," piebilst Jānis Vanks.
"Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss" ir bezalkoholiskā alus "Carlsberg 0.0" pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts aprīlī, piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildību braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.
Interesanti:
Kā Samanta Tīna Lietuvā izgāja tehnisko apskati
Uģim Kuģim nav ne jausmas, kādas kategorijas tiesības viņam vajag
Cik liels ir sods par braukšanu reibumā?
Automašīna. Foto :Kate Trysh, Pexels.com