Padomju laika automašīnas, Photo by Nikita Kachanovsky on Unsplash
Mūsdienās Padomju laika automašīnas gan nevar konkurēt Ferrari, tomēr to izlaišanas brīdī šie auto radīja revolūciju automobiļu rūpniecībā. Mūsdienās šīs automašīnas ir kolekcionāru vērtas un pat joprojām izmantojamas, turklāt, arī Latvijā ir pieejamas rezerves daļas, lai auto uzturētu tehniskā kārtībā.
VAZ-2121 ‘Ņiva’, 1977.g
Viens no visu laiku veiksmīgākajiem krievu automobiļiem tika sākts ražot 1977. gada 5. aprīlī. Šis bezceļa auto tika izgatavots īpaši, lai apmierinātu klientu vajadzības laukos, jo tika uzskatīts, ka tā īsā virsbūve un 4x4 bezceļa īpašības ir tieši tādas, kādas tobrīd bija vajadzīgas. Izrādījās, ka šī automašīna bija vajadzīga ne tikai Padomju savienības valstīm - jaunā Lada Niva uzreiz kļuva arī par starptautisku sensāciju un tika pārdota ārzemēs tik daudz, cik neviens cits Lada modelis nekad netika pārdots. VAZ-2121 joprojām tiek daudzviet izmantots ikdienā lauku apkārtnēs.
Vienkāršība neapšaubāmi ir tās panākumu noslēpums: automašīna ir izturīga un vajadzības gadījumā to var viegli salabot; tas tiek galā ar bezceļa reljefu tikpat labi, kā tas tiek galā ar pilsētas ceļiem un otrādi — tā ir pārsteidzoša kombinācija, kas kopš tā laika ir izrādījusies grūti sasniedzama. Nav pārsteidzoši, ka Lada Niva šobrīd ir visilgāk ekspluatētais apvidus auto, kas joprojām tiek ražots tā sākotnējā formā, mūsdienās šim auto ir zīmols “Lada 4x4”.
KamAZ, 1976. gads
Tajā laikā milzīgā kravas automašīna ar kabīni, kas no aprindas izgāja vien pēc dažām desmitgadēm bija īsta sensācija. Tā bija tika jaudīga, ka pat 1996. gadā KamAZ automašīna uzvarēja Dakāras rallijā un turpināja dominēt prestižajā starptautiskajā rallijā, kopumā savācot 17 uzvaras – lielāko uzvaru skaitu, ko jebkad ir izdevies guvuši jebkuram autoražotājam. Šobrīd KamAZ savas kravas automašīnas eksportē uz visām postpadomju valstīm, Latīņameriku, Tuvajiem Austrumiem un Āfriku. Arī Latvijā atrodamas vairākas KamAZ automašīnas, kas joprojām tiek izmantotas gan nelielās lauksaimniecībās un mežsaimniecībās.
UAZ-469, 1972.g
Padomju laikraksti ik pa laikam publicēja rakstus par UAZ-469 vairākus gadus pirms tās oficiālās ražošanas un laišanas tirgū. Tomēr drīz pēc tā laišanas ražošanā šis izturīgais apvidus auto kabriolets kļuva par galveno padomju armijas transportlīdzekli, lai gan tas bija paredzēts tikai virsnieku pārvadāšanai.
Automašīnas bezceļa īpašības bija gandrīz mistiskas: tā teju vai jebkuros laikapstākļos varēja braukt vietās, kur neviena cita Rietumu vai Padomju automašīna nekad neuzdrošinās doties.
Kopš tā sākotnējiem panākumiem pirmais šīs markas modelis turpināja iedvesmot Krievijas automobiļu ražotāju, kā rezultātā tika izlaists pilnīgi jauns klāsts ar dažādiem UAZ modeļiem, piemēram, mūsdienu UAZ Hunter un Patriot.
Moskvič-412, 1967.g
Šī automašīna bija vecāka modeļa Moskvich-408 atjaunināta un modernizēta versija. Mazajam ģimenes auto bija pastiprināts 75 zirgspēku 1,5 litru dzinējs, kas līdzīgs BMW ‘M 115’ dzinējam. Tas ļāva automašīnai veiksmīgi startēt arī dažādos rallijos starptautiskā līmenī.
1971. gadā divi Moskvich-412 izturēja 24 stundu ilgās izturības sacīkstes, kas pazīstamas kā “24 stundu spa”, kas notika Beļģijā. Tā arī ieņēma visas goda pjedestāla vietas 1973. gada "Avon Round Britain Rally" un izcīnīja klases uzvaru Dienvidāfrikas Safari rallijā.
Modeļa panākumi sacīkšu trasēs izpaudās tā komerciālajos panākumos starptautiskā līmenī. Automašīna tika samontēta, izņemot PSRS, Bulgārijā un Beļģijā, kur tā tika apzīmēta attiecīgi ar "Rila" un "Scaldia".
ZIS-5, 1934. gads
ZIS-5, leģendārā kravas automašīna kļuva par Sarkanās armijas galveno automašīnu Otrā pasaules kara laikā. Automašīna tika sākta sērijveida ražošanā 1934. gadā un deva lielu ieguldījumu cīņā pret nacistisko Vāciju deviņus gadus vēlāk.
Lai gan mūsdienās ZIS-5 tiek uztverts kā raksturīgs padomju auto, tā pamatā bija ASV ražota kravas automašīna Autocar. Tomēr tas bija padomju rokās, ka modelis izpildīja savu vēsturisko mērķi.
Šis modelis ne tikai kļuva par armijas galveno kravas automašīnu, bet arī tika piegādāts republikāņu frakcijai, kas Spānijas pilsoņu kara laikā cīnījās pret nacionālistiem. Padomju Savienība Spānijas iznīcinātājiem piegādāja vairāk nekā 2000 kravas automašīnu.
Kur iegadāties Krievijas auto rezerves daļas?
Rezerves daļas Krievijas automašīnām ir reāli dabūt arī Latvijā! “Sparnis DS” iespējams iegādāties gultņus, tahogrāfus, sprauslas, kardānus, bremžu sistēmas un citas rezerves daļas tādām automašīnas markām, kā GAZ, GAZEL, KAMAZ, KRAZ, MAZ, “Moskvitch”, “Ņiva”, “Oka”, PAZ, RAF, SADKO, ZAZ, URAL, LADA, kā arī Žiguļiem un Volgām!
Padomju laika automašīnas, Photo by Nikita Kachanovsky on Unsplash