Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Latvijas Tirgotāju asociācija par ēnu ekonomikas apkarošanu: "Valdības virzība atgādina šaušanu ar lielgabaliem pa zvirbuļiem"

Foto: "Unsplash"

Foto: "Unsplash"

Latvijas Tirgotāju asociācija pievērš uzmanību, ka ēnu ekonomikas plāna pasākumi, kas skar tirdzniecību, šobrīd vērsti nevis uz skaidrās naudas shēmu samazināšanu, bet uz mazo tirgotāju iznīcināšanu vai automatizētās pārdošanas ierobežošanu.

Mūsuprāt, valdības virzība uz uzskaiti, sākot ar 1 eiro, nav risinājums aplokšņu algām, bet atgādina šaušanu ar lielgabaliem pa zvirbuļiem.

Ko piedāvā Finanšu ministrija un ko vēlas Ministra padomnieks Kārlis Čerņeckis? Totālu tirdzniecības automātu (uzkodas, ūdens, kafija, prezervatīvi, tualetes ieejas utml.) ieņēmumu uzskaiti un visu automātu aprīkošanu ar maksājumu karšu nolasīšanas iekārtām.

Šobrīd nav pieejami VID dati, cik tādu valstī ir, bet pēc mūsu eksperta viedokļa - ap 5000. To apgrozījums sastāda 100 līdz 300 eiro mēnesī, minimālā pirkuma maksa 10 centi, vidējā 90 (neskaitot kafijas un stāvvietu). Ja uzstāda maksājuma karšu nolasītāju, tad par katru pirkumu jāpiemaksā bankai 3-30% tikai par tā apkalpošanu (neskaitot sakarus, nomu u.c.) Ideja uzlikt pienākumu arī visiem mazajiem tirgotājiem (apgrozījums vairāk kā 136,99 eiro dienā) šādu pienākumu palielinās cenas mazajos veikalos par 1%, bet tirgotāja ieņēmumus samazinās par 5%. Mazie tirgotāji sastāda 32,5% no kopējā skaita.

Eiropas Savienībā nav juridiska pienākuma padarīt karšu maksājumus pieejamus tirdzniecības automātos. Lēmumu par to, kādus maksāšanas veidus pieņem, nosaka automāta īpašnieks. Tā piemēram, uzlikt apgrūtinājumu skolu automātos norēķināties ar karti, padara tos nepieejamus lielākajai daļai skolēnu. Savukārt, mazo tirgotāju sloga palielināšana ir pretrunā EK (EC) un ESAO (OECD) 2024.gada marta nostādnēm par mazo un vietējo tirgotāju atbalstu.

Pozitīva virzība ēnu apkarošanā rādās iespējamā ieņēmumu slēpšanā un neuzskaitītu preču tirdzniecībā ielu tirdzniecībā. Tā piemēram, Finanšu ministrija piedāvā, lai novērstu iepirkto ziedu pārdošanu kā pašaudzētu, noteikt ielu tirdzniecības atļaujas pieprasītājam apliecināt iesniegto ziņu patiesumu. Ja notiek krāpšanās un kā pašaudzēti tiek pārdoti iepirktie ziedi, tad tirgotājs tiek saukts pie kriminālatbildības. Tāpat Valsts ieņēmumu dienests izlases veidā varētu pārbaudīt, vai bieži un daudz izbraukumā tirgojošies ražotāji deklarē šādā veidā gūtos īeņēmumus. Tas arī mazinātu mazo veiklanieku zaudējumus, kas rodas, kad veikalā esošu preci ražotājs tirgo no sava auto pie veikala durvīm, samazinot veikala apgrozījumu. Tā ir ierasta prakse laukos. Rīgā šādu tirgotāju veicinātus veikala preču apgrozījumu kritumu kompensē nomas maksa, ko ražotāji maksā par tiesībām izvietoties pie tirdzniecības centriem.

Ņemot vērā iepriekš minētos argumentus, mēs uzskatām, ka plānotie likuma grozījumi esošajā redakcijā nav samērīgi un radītu būtisku negatīvu ietekmi tādu uzņēmumu darbībai, kuriem darbības specifika saistīta ar tirdzniecības vietām, kurās ir zems apgrozījumu ar zemu darījumu vērtību. Tāpēc aicinām neapgrūtināt uzņēmējdarbību vai nesekmēt šādu pakalpojumu iznīcināšanu un nenoteikt prasības aprīkot šādas tirdzniecības vietas ar POS termināliem.

Foto: "Unsplash"

Foto: "Unsplash"

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas