Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Mainīsies skolēnu vērtēšana mazākajās klasēs. Kam būs vērtība – atzīmēm vai zināšanām?

Foto: Evija Trifanova/LETA

Foto: Evija Trifanova/LETA

"Sabiedrībā joprojām ir izplatīts uzskats, ka vērtība ir skolēna atzīmēm un reitingam klasē pašiem par sevi, nevis zināšanām un prasmēm," saka Pāvels Pestovs, Valsts izglītības satura centra (VISC) vecākais eksperts un 72. vidusskolas direktors.

Šim priekšstatam līdz ar pilnveidotās vērtēšanas sistēmas ieviešanu visās Latvijas skolās sabiedrībā ir jāmainās, priekšplānā izvirzot to, ko skolēns ir apguvis un izpratis.

No nākamā mācību gada visās Latvijas skolās tiks ieviesta pilnveidotā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas sistēma - kā pirmsskolās, tā sākumskolās, kā arī pamatskolās un vidusskolās. Daudzviet Latvijā galvenie pilnveidotie vērtēšanas principi ir jau ieviesti, un, iespējams, daļa vecāku īpašas pārmaiņas nejutīs.

Nevis atzīmes, bet apguves līmeņi

Jau no pirmās klases bērnā būtu svarīgi veidot motivāciju mācīties, lai iegūtu reālajā dzīvē pielietojamas zināšanas, nevis saņemtu labu atzīmi. Motivāciju mācīties bērnam palīdz veidot izpratne par to, cik tālu viņš ir ticis zināšanu un prasmju apguvē, un uz ko viņam tiekties turpmāk. Taču jaunākā skolas vecuma bērnam atzīmes 10 baļļu sistēmā to nesniedz. Savukārt vērtējuma atspoguļošana četros līmeņos pret sasniedzamajiem rezultātiem palīdz bērnam saprast, kur ceļā uz savu zināšanu un prasmju apguvi viņš atrodas.

Tāpēc turpmāk pirmajās trīs pamatskolas klasēs vērtējuma izteikšanas veids būs tikai apguves līmeņi - sācis apgūt, turpina apgūt, apguvis, apguvis padziļināti (STAP). Katra skola nosaka kārtību, kā tiek noteikts apguves līmenis pret sasniedzamiem rezultātiem - vai nu ir veidoti snieguma apraksti līmeņos, vai izmantota vērtēšanas skala procentos. Savukārt, strādājot ar procentu skalu, ir svarīgi, lai tā atbilstu 4.-9. klašu vērtēšanas skalai.

● Sācis apgūt (0-40%) - skolēnam jāturpina sistemātiski mācīties, lai sekmīgi apgūtu tālāko mācību saturu (zināšanas, izpratne, prasmes mācību jomā, caurviju prasmes un attieksmes).

● Turpina apgūt (41-66%) - skolēnam jāturpina nostiprināt mācību saturu, skolēns demonstrē sniegumu tikai ar atbalstu.

● Apguvis (67-86%) - skolēns ir sagatavots mācību satura turpmākai apguvei nākamajā klasē, demonstrē sniegumu patstāvīgi.

● Apguvis padziļināti (87-100%) - skolēns ir sagatavots mācību satura turpmākai apguvei. Šis līmenis nenozīmē, ka skolēns ir pārsniedzis šajā klasē noteikto sasniedzamo rezultātu, bet skolēns mācību saturu ir izpratis dziļāk.

Rezultātā mainīsies arī liecības izskats, kuru saņem skolēns mācību gada beigās, jo informācija par skolēna zināšanām, izpratni un prasmēm būs raksturota daudz konkrētāk. Liecībā būs atspoguļoti nozīmīgākie sasniedzamie rezultāti visās septiņās mācību jomās un līmenis, kurā skolēns ir apguvis plānotos sasniedzamos rezultātus.

Šie valsts izglītības standartu grozījumi būs saistoši visām vispārējās izglītības iestādēm, sākot no 2024./2025 mācību gada, taču virkne izglītības iestāžu uzsākušas to ieviešanu jau šajā mācību gadā.

Foto: Evija Trifanova/LETA

Foto: Evija Trifanova/LETA

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas