Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Melnā piektdiena – kā atšķirt izdevīgus piedāvājumus no maldinošiem

Melnās piektdienas izpārdošana. Foto: scanpix/REUTERS

Melnās piektdienas izpārdošana. Foto: scanpix/REUTERS

Ne tikai Eiropas, bet visas pasaules iepirkšanās fenomens, ko dēvē par Melno piektdienu, piedāvā nepārspējami zemas cenas un pārsteidzoši ekonomiskus pirkumus, stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.

Šogad Melnā piektdiena iekrīt 29. novembrī.

Tomēr ne visi solījumi reklāmās ir patiesi, tāpēc PTAC piedāvā padomus par drošu un gudru iepirkšanos Melnajā piektdienā, lai palīdzētu atšķirt patiesi izdevīgus darījumus no maldinošiem.

  • Ja labprātāk izvēlaties iepirkties tiešsaistē, ir saprotams, ka tad nav iespējams uzlaikot vai kā citādi pārliecināties, ka izraudzītā prece jums der, tāpēc šajos gadījumos ikvienam ir tiesības atgriezt pirkumus 14 dienu laikā, nenorādot atteikšanās iemeslu. Iesakām savu lēmumu par preču atgriešanu paziņot tirgotājam rakstiski, piemēram, izmantojot e-pastu. Tomēr, ņemiet vērā, ka ir pirkumi, kas nav piemēroti atgriešanai, piemēram, ceļojumi, pārtika vai citas preces, kam ir īss derīguma termiņš un personalizētas preces, piemēram, rotaslietas ar gravējumu.
  • Vai esat pamanījuši tiešsaistes veikala reklāmas, kas par neticami zemām cenām pārdod preces, kas pieejamas visās varavīksnes krāsās? Šķiet, ka šīs reklāmas jums seko. Tās uzstāj, ka zemās cenas ir pieejamas tikai esošajā dienā, bet nākamajā preces būs jau pazudušas kā rīta rasa. Visticamāk, ka šādi tiešsaistes veikali nodrošina preču piegādi tieši no ražotāja jeb tā dēvēto dropshipping. Tas ir likumīgi, bet patērētājs var saskarties ar sarežģījumiem, jo visbiežāk preču ražotājs atrodas Tālajos Austrumos, un tas var radīt problēmas, ja ir nepieciešama atgriešana. Turklāt ne vienmēr piedāvātās preces atbilst Eiropas veselības un kvalitātes standartiem.
  • Daudzi tiešsaistes veikali izmanto tādus manipulatīvus paziņojumus kā "gandrīz izpārdots" vai "atlikušas tikai trīs preces". Šādas mārketinga stratēģijas ir pazīstamas kā maldinošās saskarnes jeb dark patterns, kas izstrādātas, lai ietekmētu patērētāju un piespiestu viņu veikt neapdomīgus pirkumus. Vai piedāvājums patiešām ir tik lielisks, kā šķiet, ja nav laika to apsvērt? Mudinām patērētājus apgūt prasmes atpazīt maldinošās saskarnes un neļauties steidzīgu lēmumu pieņemšanai. Ja kārotā prece tomēr ir izpārdota, atcerieties, ka citur var būt alternatīvi un pat lētāki piedāvājumi.
  • Vēršam uzmanību, ka Melnā piektdiena simbolizē pārmērīgu patēriņu, sabojātu lietu izmešanu un aizvietošanu, lielu atkritumu apjomu, ātro modi, izšķērdīgu dzīvesveidu kā arī CO2 emisiju palielināšanos no tiešsaistē iegādāto preču atgriešanas. Citiem vārdiem sakot, tā ir skumja diena vides ilgtspējai. Tāpēc aicinām neļauties kārdinājumiem, jo par ikkatru preci, kas paliek noliktavā, priecājas vide un arī jūsu naudas maks.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs PTAC uzsācis kampaņu "Netici brīnumiem internetā", lai informētu un izglītotu patērētājus, kā arī komersantus par drošu iepirkšanos tiešsaistē gan "Melnās piektdienas", gan Ziemassvētku laikā.

Melnās piektdienas izpārdošana. Foto: scanpix/REUTERS

Melnās piektdienas izpārdošana. Foto: scanpix/REUTERS

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas