Kravu pārvadāšana. Foto:Pexels.com
Šobrīd visu laiku mainīgajā
pasaulē saskaramies ar dažādām grūtībām un izaicinājumiem, kuru rezultātā tiek
skartas un ietekmētas dažādas jomas un darba nozares. Viena no nozarēm, kurā
novērojamas izmaiņas ir arī transporta un loģistikas nozare.
Tirgus aktuālākās tendences
Patreiz novērojams ievērojams cenu sadārdzinājums lielai daļai precēm un pakalpojumiem pieaugušo izmaksu dēļ. Pieaugušas izmaksas arī kravu pārvadājumu pakalpojumiem. Kravu pārvadājumu pakalpojumu sniegšana sastāda virkne izmaksas un komponenti, kas attiecīgi veido gala cenu šim pakalpojumam. Automašīnu izmaksas (apkopes un nepieciešamās rezerves daļas), degviela, automašīnu šoferi, apdrošināšana- tā ir tikai daļa no izmaksām, kas sastāda gala cenu klientam, lai tiktu nodrošināts sauszemes kravu pārvadājums. Ne tikai degvielas cenas būtiski ir pieaugušas, bet arī automašīnu rezerves daļu un nepieciešamo apkopju izmaksas ir sadārdzinājušās. Kā arī būtiska problēma, kura pēdējos gados pieaug ir kravas automašīnu šoferu nepieejamība. Tirgus izpētes kompānijas "Transport Intelligence" apkopotie dati liecina, ka smago kravas automašīnu vadītāju trūkums ir plaši izplatīts Eiropā un Eiropas Savienībā trūkst ap 400 000 šīs profesijas pārstāvji. Šo situāciju ietekmē šīs nozares darbaspēka novecošanās. Kravas automašīnu vadītāju vidējais vecums ir virs 50 gadiem un šī profesija pēdējos gados kļūst arvien mazāk pieprasīta un izvēlēta jaunu cilvēku vidū.
Degvielas cenu pieaugums
Patreiz novērojams straujš degvielas cenu kāpums. Atsaucoties uz Eiropas Komisijas datiem Latvijā 2022.gada janvārī vidējā dīzeļdegvielas cena bija 1,34 EUR/l, taču šī gada jūnijā dīzeļdegvielas cena ir kāpusi līdz 2,01 EUR/l, pieaugot par 0,67 eiro centiem jeb 50% pus gada laikā. Attiecībā pret pērno gadu pieaugums ir par 0,80 eiro centiem litrā jeb 66.12% - 2021.gadā jūnijā vidēja dīzeļdegvielas cena bija 1,21 EUR/l, taču kā jau iepriekš tika minēts šā gada jūnijā vidējā dīzeļdegviela cena bija 2,01 EUR/l. Novērojams, ka tieši pēdējos mēnešos degvielas kāpums ir bijis visstraujākais un lielākais.
European Mobility package
Lai tiktu nodrošināta ilgtspējīga un godīga uzņēmējdarbības prakse ar vienotiem standartiem ir izveidots European Mobility package jeb ES Mobilitātes pakotne, kas ir tiesību aktu kopums, ar kuru palīdzību tiek regulēti būtiski principi un noteikumi kravas automašīnu vadītājiem un darba devējiem. European Mobility package sniedz būtisku atbalstu kravas automašīnu vadītājiem, nosakot vienotas tiesības un pienākumus gan vadītājiem, gan to darba devējiem, lai arī automašīnu šoferiem būtu labāki darba un dzīves apstākļi. Vieni no būtiskajiem noteikumiem, kas tiek noteikti ES Mobilitātes pakotnē- transportlīdzekļu vadītāju norīkošana darbā, kabotāžas noteikumi, piekļuve tirgum. Kā arī Mobilitātes pakotnes noteikumi paredz darba devējiem pienākumu autovadītājiem izmaksāt (vismaz) attiecīgās valsts minimālās algas likmi par konkrētajā valstī pavadīto laiku, kurā tie veikuši darba pienākumus. Tās ir tiešās izmaksas, saistītas ar transportu, ne tikai administratīvās.
Šīs pakotnes spēkā stāšanās rada pārvadātājiem papildus izmaksas saistītas gan ar šoferu ikdienas pienākumu pildīšanu, gan administratīvās izmaksas saistītas ar noteikumu izpildes nodrošināšanu.
Pieprasījums pēc transporta pakalpojumiem vēlaizivien ļoti augsts
Līdz ar visiem izaicinājumiem un grūtībām, darbi neapstājas un pieprasījums pēc transporta pakalpojumiem ir ļoti augsts. Attiecīgi no lielā pieprasījuma daudzuma izriet tas, ka arī cenas tiek paaugstinātas. Skaidrojot no ekonomiskā viedokļa šis ir neelastīgs pieprasījums un tirgus cenu pieaugums būtiski neietekmē pieprasījumu, jo šis pakalpojums ir nozīmīga un neatņemama sastāvdaļa loģistikas ķēdē.
Lielā pieprasījuma dēļ, klienti bieži saskaras ar situācijām kurās transporta pakalpojumi nav pieejami īsā laikā. Tādēļ lai spētu nodrošināt kravu pārvadājumus klienta vēlamajos termiņos, ir būtiski veikt pasūtījumus laicīgi, lai spētu nodrošināt automašīnā vietu, kas ir ierobežota un tiek aizņemta ātri.
Jāņem vērā arī dažādi faktori un ierobežojumi, kas ir īpaši aktuāli tieši vasaras periodā, kad valstīs kā piemēram Itālijai, vasaras karstākajā periodā, lielā daļā teritorijas uz laiku tiek apstādināta ražošana, noliktavu darbība un citi svarīgi procesi, kas skar arī sauszemes pārvadājumus. Vēl kā piemēru var minēt braukšanas ierobežojumus Vācijā, kas ir spēkā vasaras periodā no 1.jūlija līdz 31.augustam. Šie ierobežojumi paredz kravas transportlīdzekļiem sestdienās no plkst. 7:00 līdz 20:00 braukšanas aizliegumus lielā daļā Vācijas automaģistrālē. Automašīnu kapacitātē ir ierobežota un papildus ierobežojumi, kas attiecās uz kravas automašīnu, ierobežojot to darbību, var savā veidā ietekmēt šo automašīnas pieejamību.
DSV Latvia ir viens no līderiem sauszemes kravu pārvadājumos piedāvājot pārvadājumus visdažādākajos virzienos- Baltijas, Rietumeiropas, Austrumeiropas, Ziemeļvalstu, kā arī piedāvā avio un jūras kravu pārvadājumus.
Izvēloties DSV Latvia Jums tiks rasts labākais un izdevīgākais risinājums tieši Jūsu kravas pārvadāšanai, kā arī garantēts atbalsts visdažādākajos jautājumos no mūsu nozares profesionāļiem. https://www.dsv.com/en/countries/europe/latvia
Kravu pārvadāšana. Foto:Pexels.com