Latvijas-Krievijas pierobežas iedzīvotāji Kārsavā ceļ trauksmi – kravas automašīnu straumes pārpludinājušas pilsētu, to bezmaz vai pārveidojot par autostāvvietu. Iemesls tam ir garās rindas, kas veidojas netālu esošajos robežšķērsošanas punktos, kur šoferiem nereti nākas pavadīt pat divas nedēļas, ziņo raidījums “360 ZIŅneši”.
Kārsavas centrā, grozies uz kuru pusi gribi, visur stāv kravas automašīnas. “Ziņnešu” uzrunātie vietējie iedzīvotāji norāda, ka tas cilvēkiem ikdienā rada problēmas, jo kravas auto dēļ esot apgrūtināta satiksme, un tas kopumā bojājot pilsētas skatus.
“Tev ir jāparaujas, bet nav vietas, kur parauties, nu tad domā, kā samainīties. Bet citi vispār, kas no Kārsavas brauc, neparaujas malā. Kā gribi, tā izbrauc cauri,” norāda pilsētas viešņa no Rēzeknes.
Savukārt Kārsavas iedzīvotājs Osvalds izceļ citu problēmu: "Vispār atsauksmes nav labas, īpaši, ka viņas [kravas mašīnas] ap baznīcu stāv. Nav smuki, ka pret baznīcu visu laiku viņas tur stāv."
Visvairāk sāpot, ka pat bēres baznīcā tagad tiek rīkotas kravas auto ēnā. Kārsavas pilsētas pārvaldes vadītāja Marita Stepanova norāda, ka šāda situācija pilsētā tiek novērota pirmo reizi: “Iepriekš mūsu pilsētu kā stāvvietu neizmantoja. Iedzīvotājiem, kuri dzīvo blakus, ir arī troksnis, jo viņi darbina tās savas automašīnas. Ir neērtības. Īpaši tas bija pirms divām nedēļām, kad bija liels mašīnu pieplūdums."
Pašvaldība gan sola – ja situācija pilsētā pasliktināsies, tā iejaukšoties, uzstādot laika ierobežojošas ceļa zīmes, kas automašīnām šeit ļautu stāvēt maksimums vienu stundu.
Kārsavas problēmu iemesls – robežpunkti
Taču aktuāls paliek jautājums – kādēļ pilsētā šāda situācija ir izveidojusies? Kā izrādās, pie vainas ir netālu esošie Grebņevas un Terehovas robežpunkti ar Krieviju.
Rindas veidojas, jo daudzkur Eiropas Savienībā, sākoties karam Ukrainā, robežpunkti ar Krieviju tika slēgti, taču Latvijā šie abi punkti turpina darboties. Šī iemesla dēļ pēdējo divu gadu laikā kravas automašīnu skaits ir pat trīskāršojies.
Muitas maiņas vadītāja Inga Krušanova raidījumam norāda, ka caur šiem punktiem tranzītā iet arī kravas automašīnas no Kaļiņingradas uz Krieviju un atpakaļ. Garās rindas radot arī fakts, ka šobrīd teju uz pusi ir samazinājies automašīnu skaits, ko iespējams laist pāri robežai diennakts laikā pastiprinātās dokumentu kontroles dēļ.
Latvija gan būtu gatava formēt vēl vairāk, taču otrā pusē esošais Krievijas muitas dienests auto nepieņemot.
Teherovas robežkontroles punkta priekšnieks Alvis Donskis norāda: "Gadās dienas, kad viņi paņem tikai dažas mašīnas stundā. Nezinu, vai nu viņi nespēj vai viņiem ir kaut kāds noteikts uzdevums. Sakomunicējot, parasti atbilde no viņiem ir – strādājam normālā režīmā."
Ņemot vērā augstāk minētos faktus, kravas automašīnu šoferi, lai kavētu laiku, dotas uz tuvējām pilsētām, tostarp Kārsavu, kur pieejami gan veikali, gan kafejnīcas.
Esošo situāciju varētu atrisināt elektroniskā rinda, kas šoferiem jau vairākas dienas iepriekš ļautu pieteikt kārtas numuru robežpunktā. Šādu sistēmu Satiksmes ministrija sola ieviest jau vairākus gadus, taču joprojām šoferiem talons jāizņem klātienē, kas nozīmē, ka garās kravas auto rindas tik drīz nemazināsies.
Foto: Ekrānuzņēmums no sižeta