Foto: Pavel Danilyuk, Pexels.com
Cilvēka aiziešana viņsaulē, atrodoties ārpus dzimtenes, ir viena no vissarežģītākajām un smagākajām situācijām, ar kādu var saskarties nelaiķa ģimene. Šādos gadījumos ir svarīgi zināt, kā pareizi rīkoties, lai nokārtotu visas formalitātes un nogādātu mirušā cilvēka ķermeni atpakaļ mājās.
Ar ko sākt mirušā repatriācijas procesu?
Ja tuvinieks ir aizgājis mūžībā ārzemēs, bet bēres un apbedīšanu paredzēts rīkot, dzimtenē ir vairāki svarīgi soļi, kas jāveic, lai šo plānu īstenotu. Atkarībā no konkrētās valsts šis process var atšķities. Saņemot ziņu par tuvinieka nāvi citā valstī, iespējams rīkoties divos variantos:
- sazināties ar savas valsts vēstniecību vai Konsulāro departamentu miršanas vietā, lai saņemtu informāciju par tālāku rīcību – mirušās personas mirstīgo atlieku vai pīšļu (kremētu mirstīgo atlieku) repatriāciju (transportēšanu) uz dzimteni,
- vai sazināties ar apbedīšanas biroju, kas sniedz repatriācijas pakalpojumus un palīdzēs sakārtot visus dokumentus, sazināsies ar vietējām tiesībsargājošajām un medicīnas iestādēm un nodrošinās mirušā repatriāciju atpakaļ mājās.
Kādi dokumenti un atļaujas nepieciešamas mirušā repatriācijai?
Repatriācijas īstenošanai var būt nepieciešami šādi dokumenti:
- Miršanas apliecība, ko izdevušas vietējās varas iestādes;
- Laulības apliecība (ja attiecas);
- Atļauja mirstīgo atlieku pārvešanai pāri robežai;
- Mirušā pase un pavadošās personas dokumenti;
- Dokumenti, kas apliecina tuvinieku piekrišanu mirušā repatriācijai (radinieku izdota pilnvara).
Repatriācijai nepieciešamo dokumentu noformulēšana un saņemšana ir darbietilpīga un var būt ļoti nogurdinošs process šādā emocionāli smagā brīdī, tādēļ bieži cilvēki izvēlas šo uzdevumu uzticēt pieredzējušam apbedīšanas pakalpojumu sniedzējam. Pēc tam, kad ir sagatavoti un savākti visi repatriācijai nepieciešamie un svarīgie dokumenti, iespējams veikt mirušā transportēšanu uz dzimteni, izmantojot apbedīšanas biroja pakalpojumus ar speciālu, tam paredzētu transportlīdzekli. Mirušā transportēšanu iespējams veikt gan ar autotransportu, gan aviotransportu. Autotransports ir ekonomiski izdevīgākā versija, tomēr tā var nebūt piemērota izvēle, ja cilvēks miris tālu no mājām.
Svarīgi ņemt vērā, ka mirstīgo atlieku transportēšana uz mājām prasa lielus nepieciešami finanšu līdzekļus, tādēļ nereti finansiālu apsvērumu dēļ no valstīm, kuras ģeogrāfiski atrodas tālu, bieži tiek praktizēta pīšļu (kremētu mirstīgo atlieku) pārvešana, jo izmaksas pīšļu pārvešanai ir mazākas nekā mirstīgo atlieku transportēšana. Šeit der atcerēties, ja tuvinieks miris, atvaļinājuma laikā, ieteicams pārbaudīt vai personai ir ceļojumu apdrošināšana un vai izvēlētā polise sedz repatriācijas izmaksas.
Kur griezties, ja nepieciešama mirušā repatriācija?
Apbedīšanas birojs Ritual Serviss sniedz ne tikai pilna servisa apbedīšanas pakalpojumus visā Latvijas teritorijā un Daugavpilī, bet arī nodrošina mirušo repatriāciju no Eiropas Savienības, Baltkrievijas un Krievijas. Uzņēmums palīdz sakārtot dokumentāciju un mirušā cilvēka transportēšanu no ārvalstīm uz Latviju vai no Latvijas uz ārvalstīm ar specializētām automašīnām, kas ir aprīkotas ar ledusskapjiem un ļauj pārvadāt mirušā ķermeni, lai tas saglabātu savu stāvokli visu transportēšanas laiku. Ritual Serviss pieredzējušie darbinieki vajadzības gadījumā palīdzēs sagatavot arī visus dokumentus, pilnvaras un pilnvaru tulkojumus (apostilles), nodrošinot konkurētspējīgas cenas un transportēšanu noteiktā termiņā.
Foto: Pavel Danilyuk, Pexels.com