Futbola apavi un bumba, attēls ilustratīvs. Foto: Pexels
Sporta preču viltojumu pārdošana Eiropas Savienības (ES) valstīm kopumā ik gadu rada vairāk nekā 851 miljona eiro zaudējumus, informēja Patentu valdē.
ES Intelektuālā īpašuma biroja dati liecina, ka sporta preču viltojumu pārdošana ES valstīm kopumā ik gadu rada vairāk nekā 851 miljona eiro zaudējumus, kas atbilst aptuveni 11% no kopējā pārdošanas apmēra šajā nozarē.
Savukārt Latvijā viltojumi veido apmēram 13,6% no kopējā sporta preču nozares pārdošanas apmēra.
Valdes šajā vasarā veiktajā aptaujā 66% respondentu atbildēja, ka, viņuprāt, visbiežākie riski, ja tiek iegādāts viltots sporta inventārs, ir tā ātra saplīšana un nepieciešamība pirkt jaunu. Vēl 47% Latvijas iedzīvotāju uztrauc tas, ka viltojumi parasti ir sliktākas kvalitātes un pilnvērtīgi nepilda savas funkcijas, līdz ar to ir iespējams gūt traumas, ievainojumus un noberzumus, bet 30% aptaujāto apzinās, ka viltotos sporta apģērbos izmantotais materiāls var izraisīt alerģiskas reakcijas. Savukārt 6% nesaredz nekādu risku, iegādājoties viltotas sporta preces.
Valdē norāda, ka šajās dienās Parīzē sācies viens no svarīgākajiem un lielākajiem notikumiem sporta pasaulē - vasaras olimpiskās spēles. Sports un olimpiskās spēles ir saistīti arī ar intelektuālā īpašuma aizsardzību - zīmoli, tehnoloģijas un dizains. Par to domā spēļu organizatori, sporta inventāra ražotāji un paši sportisti.
Starptautiskā Olimpiskā komiteja (SOK) stingri aizsargā olimpisko zīmolu, pieprasot, lai tā jebkāda veida komerciāla izmantošana būtu atbilstoša noteikumiem, un bez spēļu rīkotāju atļaujas netiktu izmantots neviens no zīmola elementiem.
Aizsargāta ir arī olimpiskā devīze, kas nesen tika papildināta ar jaunu vārdu "kopā" un tagad skan "Ātrāk, augstāk, spēcīgāk - kopā". Tāpat, izmantojot Madrides preču zīmju starptautiskās reģistrācijas sistēmu, SOK kā preču zīmes ir reģistrējusi tādus vārdus kā "olimpiāde", "olimpietis" un "olimpiete", kā arī "olimpiskais un "olimpiskie".
Svarīgi ir arī laikus aizsargāt spēļu vietas nosaukumu, reģistrējot to kā preču zīmi, proti, to nepieciešams darīt, kolīdz pilsēta ir oficiāli nominēta kā olimpisko spēļu norises vieta. Piemēram, "Paris 2024" un dažādas preču zīmes, kurās izmantoti vārdi "Paris 2024", tika reģistrētas jau 2016. un 2017.gadā.
Saskaņā ar SOK datiem, visvairāk viltotie olimpiskie izstrādājumi ir apģērbs un dažāda izmēra talismanu figūriņas. Parīzes spēļu galvenais sponsors ir pasaulē lielākā luksusa korporācija "Moet Hennessy - Louis Vuitton", kas ir paziņojis, ka cieši sadarbojas ar administratīvajām iestādēm un muitas amatpersonām, lai īstenotu savas intelektuālā īpašuma tiesības un aizsargātu patērētājus no viltotājiem.
Tiek prognozēts, ka Parīzes olimpiskās spēles apmeklēs vismaz 15 miljoni tūristu no visas pasaules. Līdz ar spēļu tuvošanos palielinās arī policijas reidu skaits, kuros tiek konfiscētas viltotas preces, kas saistītas ar olimpiskajām spēlēm. Šā gada aprīlī vien tika konfiscēti 60 000 šādu preču vienību.
Arī sportistu vārdi ir preču zīmes. 2024.gada vasaras olimpiskajās spēlēs Parīzē piedalīsies daudzi slaveni sportisti, un liela daļa no viņiem ir reģistrējuši savas preču zīmes, lai aizsargātu savu vārdu, logotipu un citus ar savu personīgo zīmolu saistītus elementus. Tas nodrošina to komerciālo izmantošanu un aizsardzību pret neatļautu izmantošanu. Reģistrētas preču zīmes palīdz sportistiem gūt ienākumus no sava vārda un tēla izmantošanas, kā arī aizsargāt viņu reputāciju.
Futbola apavi un bumba, attēls ilustratīvs. Foto: Pexels