You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Rīgas Motormuzejā parādījies neparasts eksponāts – uz pusēm pārgriezts “Nissan Leaf”

Rīgas Motormuzeja ēka Foto: LETA

Rīgas Motormuzeja ēka Foto: LETA

Baltijas valstu lielākajā spēkratu vēstures centrā Rīgā ir parādījies neparasts eksponāts - uz pusēm pārgriezts otrās paaudzes elektroauto Nissan Leaf. Ko milzu ekspozīcijā, kur prožektoru gaismā dižojas klasiskie un antīkie spēkrati, dara 2018.gada auto?

Sadalīts divās daļās, bet strādājošs

Rīgas Motormuzejs ir lielākais tehnikas vēstures centrs Baltijā, un, pateicoties modernajam ekspozīcijas iekārtojumam, tas ir kļuvis par vienu no pārsteidzošākajiem auto muzejiem visā Eiropā.

Tā kolekcijā ir daudz interesantu vēstures liecinieku, to vidū 1938.gada Auto Union Type-D sacīkšu mašīna ar V16 dzinēju, 1935.gada Montekarlo dalībnieks Amilcar, spilgti starpkaru autobūves pārstāvji, kravas un speciālie automobiļi, padomju perioda automašīnas, kā arī koša pēckara izlase, kurā katrs eksponāts simbolizē noteiktu vēstures posmu kā auto attīstībā, tā plašākā kultūras kontekstā.

Nu tiem ir pievienojies arī otrās paaudzes Nissan Leaf, kas demonstrēšanas nolūkā ir pārgriezts divās daļās un ko muzejam dāvinājis Nissan importētājs Baltijas valstīs.

"Šis modelis tik tiešām ir pelnījis būt muzejā, jo ieņem nozīmīgu vietu auto industrijā. Nissan Leaf ir devis būtisku ieguldījumu transporta evolūcijā un ceļā uz elektromobilitāti, tāpēc tam ir vēsturiska nozīme," saka muzeja direktors Agris Šmits.

2018.gada ražojuma Nissan Leaf pirms 6 gadiem uz pusēm pārgrieza speciālisti Igaunijā. Šī projekta mērķis ir parādīt cilvēkiem, kā izskatās un darbojas elektroauto komponenti. Pārgriezta tika ne tikai virsbūve, bet arī vējstikls un aizmugurējais logs, priekšējais panelis, tādējādi skatienam atklājas visas galvenās sastāvdaļas.

Pats iespaidīgākais ir tas, ka, veicot šo akurāto pārdalīšanu, darba kārtībā ir saglabāti visi kabeļi un elektriskie mezgli, tāpēc Nissan Leaf pat šādā veidā ir pilnībā funkcionāls. Tas uzlādējas, brauc, darbojas multivides sistēma un atpakaļskata kamera. Saprotams, ka pēc tik lielas pārveides šis Leaf vairs nevarēja piedalīties ceļu satiksmē, tāpēc uz izstādēm un Nissan dīleru autocentriem Baltijā tas ceļoja uz treilera.

Tehniskais anatomikums

Šis projekts, kas elektromobiļu tehnoloģiju parāda no ekskluzīva skatupunkta, Rīgas Motormuzejā atrodas arī izglītības nolūkā. "Mēs veidojam dažādas programmas skolēniem un studentiem un izrādām viņiem ne tikai klasiskos, bet arī mūsdienu auto. Esam viens no modernākajiem muzejiem Latvijā, tāpēc mums ir svarīgi eksponātus parādīt tehnoloģiski modernā veidā," stāsta Agris Šmits.

Šis nav pirmais interaktīvais muzeja eksponāts, kas atklāj, kā darbojas tehnoloģijas. Tajā ir, piemēram, arī šasija no 40.gadu Buick, kas demonstrē auto uzbūvi un mehānisko komponentu darbību. Savukārt Nissan Leaf demonstrēs, kā funkcionē jaunās paaudzes elektriskie transportlīdzekļi.

"Lai gan šis auto pārstāv mūsdienas, vēsturiskā skatījumā tas ir ļoti nozīmīgs. Nissan Leaf ir vērtīgs papildinājums un patiešām bagātinās ekspozīciju," pārliecināti saka Agris Šmits.

Kāda ir Leaf nozīme vēsturē?

Nissan šis drosmīgais projekts un agrais lēciens elektriskajā mobilitātē pavēra iespēju kļūt par vienu no elektriskās piedziņas tehnoloģiju līderiem. Leaf debitēja 2010.gadā, un to var saukt par ikdienas elektroauto pionieri. Pirms tā elektriskie automobiļu modeļi faktiski bija eksperimentāli, tāpēc tika ražoti nelielās sērijās, bet Leaf kļuva par pirmo masveidā ražoto 100% elektroauto. Citi ražotāji elektrisko auto tirgū ienāca krietni vēlāk. Palielinoties pieprasījumam, palielinājās arī piedāvājums, un tagad elektroauto segments attīstās lēcienveidīgi.

Leaf bija pirmais automobiļa modelis, kam tika izstrādāta specializēta akumulatora elektroauto platforma, un atjautīgi izvietotie piedziņas komponenti ļāva izveidot salīdzinoši kompaktu ģimenes hečbeku ar ārkārtīgi plaši salonu. Pirmā sērija tika aprīkota ar 24 kWh akumulatoru, kas tolaik bija diezgan ietilpīgs enerģijas uzkrājējs un labvēlīgos apstākļos ar pilnu uzlādi ļāva veikt gandrīz 200 km. Tādējādi ar Leaf varēja braukt arī ārpus pilsētas.

Nissan drosme ieguldīt līdzekļus projektā ar tik tālu skatu nākotnē, pirms bija izveidota infrastruktūra, galu galā attaisnojās. Pēc lēnā sākuma ražošana dažu gadu laikā uzņēma tempu, un no 2011. līdz 2014.gadam un tad atkal 2016.gadā Leaf bija populārākais elektroauto pasaulē. Tā popularitātes pamatā bija pieejama cena un optimāls izmērs. 2017.gadā parādījās ievērojami modernizēts otrās paaudzes Leaf ar 40 kWh akumulatoru, kā arī jaudīgāku un efektīvāku dzinēju. Versija ar 62 kWh akumulatoru, kas debitēja 2019.gadā, padarīja šo automobiļa modeli vēl daudzpusīgāku, ļaujot doties tālākos braucienos.

Līdz 2021.gadam Nissan Leaf bija izlaists vairāk nekā pusmiljons eksemplāros. Lai gan tagad gandrīz visi automobiļu ražotāji piedāvā vairākus elektriskos automobiļu modeļus, masu elektriskās mobilitātes aizsācējs Leaf joprojām ir pieprasīts. Pat tagad Leaf joprojām ir labāko elektromobiļu trijniekā, atpaliekot tikai no Tesla Model 3 un Ķīnas iekšējam tirgum domātā Baic EC.

Rīgas Motormuzeja ēka Foto: LETA

Rīgas Motormuzeja ēka Foto: LETA

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar news

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas