Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Linkaits: Reālās "Rail Baltica" izmaksas būs zināmas tikai pēc projektēšanas fāzes

Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits . Foto: Zane Bitere/LETA

Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits . Foto: Zane Bitere/LETA

Reālās dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izmaksas būs zināmas tikai pēc projektēšanas fāzes noslēgšanās, "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā trešdien sacīja kādreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Arī savas ministrēšanas laikā viņš uzskatījis, ka nosauktās naudas summas ir tikai izmaksu aplēses un pieņēmumi, jo projektēšana nav noslēgusies. "Jau sākotnēji man nebija pārliecības, ka šīs analīzes atspoguļotu reālas summas. Es sapratu, ka šis projekts maksās dārgāk," sacīja Linkaits.

Sēdē komisija pauda neizpratni, kādēļ 2022.gadā tika atsaukts informatīvais ziņojums, kur projekta cenas Latvijā bija 3,4 miljardi eiro, bet tā vietā iesniegts ziņojums, kur projekta izmaksas norādītas 2,4 miljardu eiro apmērā.

Linkaits skaidroja, ka 2,4 miljardi eiro norādīti 2016.gada cenās plus ir jāierēķina inflācijas procents, bet 3,4 miljardi ir norādīti 2021.gada cenās. "Tās cenas ir vienādas. Nav nekādas starpības starp šīm abām summām," uzsvēra Linkaits.

Viņš teica, ka personīgi neuzticējās jau sākotnējai projekta izmaksu un ieguvumu analīzei, kur "Rail Baltica" cenas Latvijā tika prognozētas 1,2 miljardu eiro apmērā, un apšauba arī šī gada analīzi. "Es neuzskatu, ka šīs pēdējās cenas ir korektas. Pēc projektēšanas fāzes izmaksu un ieguvumu analīze būtu jāveic atkārtoti," sacīja Linkaits.

Uz sēdi bija aicināts arī bijušais satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA), kurš norādīja, ka, stājoties amatā 2022.gada izskaņā, viņš veltīja pirmās nedēļas, lai saprastu projekta kopējo ainu. "Tā aina bija šokējoša, piemēram, no 1800 nekustamajiem īpašumiem bija atsavināti 100," sacīja Vitenbergs.

"Visas Baltijas valstis ir kļūdījušās. Nav šaubu, ka valsts budžets būs jāiesaista," secināja Vitenbergs.

Kā vēstīts, Saeima šogad 13.jūnijā pēc 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits . Foto: Zane Bitere/LETA

Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits . Foto: Zane Bitere/LETA

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas