Naudas maks. Foto: freepik
Kāds varbūt jau ar nepacietību gaida brīdi, kad varēs sākt baudīt ziemas priekus, tomēr daudziem gada tumšākie un aukstākie mēneši saistās ar raizēm par pieaugošajiem tēriņiem, jo ienākumi lielākoties saglabājas nemainīgi.
Kā šādās situācijās var pārplānot budžetu, kādi vēl instrumenti ir mūsu pašu rokās, lai samazinātu izdevumus?
"Bigbank" Latvijas filiāle apkopojusi reālu dzīves pieredzi par to, kā cilvēki gudri meklē veidus, kā samazināt tēriņus, lai mazinātu slogu savam budžetam.
Tēriņu apzināšanās un atlikta nauda maksājumiem
Nereti nepatīkamas izjūtas sagādā rēķina gaidas, jo ar to ir saistīta arī neziņa. Šeit lieti noderētu pērnā gada rēķini, lai vismaz kaut cik apjaustu, kāds varētu būt maksājumu pieaugums katru mēnesi. Attiecīgi šo starpību jau laikus vajadzētu atlikt "malā", piemēram, krājkontā, lai būtu droši, ka šie līdzekļi nesajauksies ar citiem. Līdzīgi laikus var atlikt naudu arī citiem obligātajiem maksājumiem.
Tradicionāli rudenī un ziemā lielākie naudas "ēdāji" ir apkure, elektrība un arī pārtika, jo mēdz pieaugt importēto produktu, tostarp svaigo dārzeņu, cenas. Šīs arī ir galvenās pozīcijas, kuras būtu jāanalizē.
Komunālo pakalpojumu sniedzēju piedāvājumu un tarifu revīzija
Rīdziniece Inga Zaļā dalās savā pieredzē, ka vismaz reizi gadā vajag "izrevidēt" savus komunālo pakalpojumu sniedzējus un to piedāvājumus, piemēram, elektrība, gāze, telekomunikācijas un tamlīdzīgi, pārskatot, vai "izdevīgie piedāvājumi" joprojām ir izdevīgi un vai nav mainījušies paša cilvēka vai ģimenes ieradumi.
Ja elektrības patēriņš ir neliels - ap 100 kwH mēnesī, tad būtiskas starpības starp fiksēto un biržas tarifu nav - varbūt vienas šokolādes cenā. Ja patēriņš ir lielāks, tad atšķirība arī būs lielāka, un tad ir jāskatās precīzāk, kuram pakalpojuma sniedzējam būs izdevīgāks piedāvājums.
Salīdzināt cenas un pārrunāt ar saviem "piegādātājiem" opcijas
Marinas Golubevas stāsts vairāk ir par to, kā izmantot savas lojālā klienta priekšrocības. "Konkrēto telekomunikācijas pakalpojumu sniedzēju izmantoju jau vairāk nekā 20 gadu, turklāt maksāju ne tikai par savu, bet arī par vecāku telefona numuriem. Internetā ilgstoši redzēju reklāmu, ka jaunajiem klientiem tas pats pakalpojums, par ko es maksāju vairāk nekā 50 eiro mēnesī, tiek piedāvāts uz pusi lētāk. Man tas nešķita godīgi, tāpēc izskatīju citu mobilo sakaru operatoru piedāvājumus, vērsos pie sava esošā pakalpojumu sniedzēja ar jautājumu, vai man mainīt mobilo sakaru operatoru, vai tomēr ir kādas opcijas man kā lojālam klientam," stāsta Marina. Viņa piebilst, ka ieguva uzlabotu pakalpojumu un vēl atlaidi rēķinam 10 eiro mēnesī.
Naudas maks. Foto: freepik